Bränditutkimuksen toteuttaminen yritysten private label -tuotteille
Hauta-aho, Marjaana (2020)
Hauta-aho, Marjaana
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052212976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052212976
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee bränditutkimuksen tekoa yritysten private label -tuotteille. Opinnäytetyö toteutettiin aluksi kvantitatiivisena tutkimuksena ja toimeksiannon kautta. Koronaviruksen aiheuttaman tilanteen takia opinnäytetyön aihetta jouduttiin muuttamaan. Opinnäytetyö toteutettiin lopulta ilman toimeksiantoa ja toiminnallisena tutkimuksena.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on toteuttaa yrityksille kyselylomake, jota ne voivat käyttää private label -brändinsä tutkimiseen. Kyselylomakkeen kautta yritykset saavat tietää private label -brändinsä nykytilanteesta ja sen mahdollisista kehittämiskohteista. Kyselylomaketta on helppo jakaa yrityksen asiakkaille sähköisesti esimerkiksi sähköpostin välityksellä. Kyselylomakkeen lisäksi tässä opinnäytetyössä on tehty malli saatekirjeestä, jonka yritys voi lähettää asiakkailleen lomakkeen ohella. Kyselylomake laadittiin perustuen aiheeseen liittyvään teoriaan.
Tietoperustassa keskitytään brändiin, sen määritelmään sekä merkitykseen yrityksille ja kuluttajille. Brändin lisäksi käsitellään private label -tuotteiden määritelmää ja niiden suosiota kuluttajien keskuudessa. Näiden lisäksi luvussa tuodaan esiin private label -tuotteiden tärkeyttä ja hyötyjä yrityksille. Näiden teemojen jälkeen kerrotaan kyselytutkimuksesta ja sen toteuttamisesta. Tietoperustan lähteinä ovat aiheisiin liittyvää kirjallisuutta ja verkkosivuja. Kirjallisuuden ja verkkosivujen tekstien kirjoittajat ovat alansa ammattilaisia, jotka ovat erikoistuneet brändeihin, private label -tuotteisiin ja kyselytutkimuksien toteuttamiseen.
Kyselylomaketta ei pystytty testaamaan opinnäytetyöprosessin aikana, koska tutkimus toteutettiin ilman toimeksiantajaa. Tämän vuoksi tässä opinnäytetyössä ei pystytä analysoimaan tuloksia ja pohtimaan kyselylomakkeen toimivuutta. Testauksen avulla olisi saatu lisää varmuutta kyselylomakkeen toimivuudesta ja sen tarpeellisuudesta. Tietoperustan avulla saadaan selville, millainen on onnistunut tutkimus ja miten sellainen laaditaan. Empiirisessä osassa käydään myös vaihe vaiheelta läpi bränditutkimuksen toteuttamista. Yritykset voivat halutessaan käyttää tätä opinnäytetyötä mallinaan oman kyselytutkimuksen toteuttamisessa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on toteuttaa yrityksille kyselylomake, jota ne voivat käyttää private label -brändinsä tutkimiseen. Kyselylomakkeen kautta yritykset saavat tietää private label -brändinsä nykytilanteesta ja sen mahdollisista kehittämiskohteista. Kyselylomaketta on helppo jakaa yrityksen asiakkaille sähköisesti esimerkiksi sähköpostin välityksellä. Kyselylomakkeen lisäksi tässä opinnäytetyössä on tehty malli saatekirjeestä, jonka yritys voi lähettää asiakkailleen lomakkeen ohella. Kyselylomake laadittiin perustuen aiheeseen liittyvään teoriaan.
Tietoperustassa keskitytään brändiin, sen määritelmään sekä merkitykseen yrityksille ja kuluttajille. Brändin lisäksi käsitellään private label -tuotteiden määritelmää ja niiden suosiota kuluttajien keskuudessa. Näiden lisäksi luvussa tuodaan esiin private label -tuotteiden tärkeyttä ja hyötyjä yrityksille. Näiden teemojen jälkeen kerrotaan kyselytutkimuksesta ja sen toteuttamisesta. Tietoperustan lähteinä ovat aiheisiin liittyvää kirjallisuutta ja verkkosivuja. Kirjallisuuden ja verkkosivujen tekstien kirjoittajat ovat alansa ammattilaisia, jotka ovat erikoistuneet brändeihin, private label -tuotteisiin ja kyselytutkimuksien toteuttamiseen.
Kyselylomaketta ei pystytty testaamaan opinnäytetyöprosessin aikana, koska tutkimus toteutettiin ilman toimeksiantajaa. Tämän vuoksi tässä opinnäytetyössä ei pystytä analysoimaan tuloksia ja pohtimaan kyselylomakkeen toimivuutta. Testauksen avulla olisi saatu lisää varmuutta kyselylomakkeen toimivuudesta ja sen tarpeellisuudesta. Tietoperustan avulla saadaan selville, millainen on onnistunut tutkimus ja miten sellainen laaditaan. Empiirisessä osassa käydään myös vaihe vaiheelta läpi bränditutkimuksen toteuttamista. Yritykset voivat halutessaan käyttää tätä opinnäytetyötä mallinaan oman kyselytutkimuksen toteuttamisessa.