Ravintola-astioiden kierrätyspalvelu yritykselle X
Hytönen, Jenni (2020)
Hytönen, Jenni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052212958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052212958
Tiivistelmä
Vastuullisuuden todentuminen kaikessa yritystoiminnassa on nykypäivän yrityksille elintärke-ää niin asiakkaiden kuin sidosryhmien tyytyväisyyden kannalta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Yritys X:n asiakkailta haastattelujen avulla, onko heille tarvetta astioiden kierrätyspalvelulle, jonka lanseeraamista Yritys X on suunnitellut. Lisäksi selvitettiin muiden yritysten viestintää vastuullisuudesta ja kiertotaloudesta.
Tietopohja on kasattu kahden pääaiheen varaan: kestävä kehitys ja kiertotalous. Kestävä kehitys itsessään pitää sisällään yritysten vastuullisuuden eri näkökulmat, vastuullisuus julkisissa hankinnoissa sekä ammattikeittiöiden ympäristövaikutukset. Kiertotalousosuudessa käsiteltiin kiertotalouden viitekehystä, kiertotalouden eri koulukuntia, tulevaa ISO-standardisointia sekä jakamistaloutta, joka liittyy myös vahvasti kiertotalouteen.
Tutkimusmenetelmiä tässä työssä oli kolme: haastattelut, benchmarking sekä asiakasmatka. Haastateltavia yrityksiä oli kolme ja haastattelut suoritettiin sähköpostihaastatteluina. Haastattelujen avulla haluttiin saada tietoa asiakkailta heidän mahdollisista ongelmistaan astioiden kierrätyksen suhteen sekä heidän tapaansa käyttää astioita sekä tapoja ratkaista niihin liittyviä ongelmia. Benchmarkingin avulla tutkittiin kolmen muun suomalaisen yrityksen vastuullisuusviestintää heidän internetsivuillaan sekä sosiaalisessa mediassa ja tehtiin vertailua Yritys X:n sen hetkiseen tilaan. Asiakasmatkan avulla selvitettiin kierrätyspalvelun kriittisiä pisteitä. Näiden kolmen menetelmän pohjalta vedettiin johtopäätökset palvelun kannattavuudesta.
Tutkimuksen perusteella kierrätyspalvelu herätti mielenkiintoa. Asiakkaat kokivat, että pal-velu olisi mielenkiintoisempi, mikäli he kierrättämällä vanhat posliiniastiansa saisivat jonkin rahallisen hyödyn ostaessaan uusia astioita Yritys X:ltä. Tässä voisi harkita esimerkiksi prosenttialennusta uusista astioista, kunhan samalla kierrättää vanhat. Asiakkaat eivät olleet kovin halukkaita maksamaan pelkästä astioiden kierrätyksestä, joten he tarvitsisivat jonkinlaisen houkuttimen. Yritys X:n olisi hyvä myös hieman lisätä vastuullisuusviestintää, sillä muut benchmarkingin yritykset olivat tässä huomattavasti edellä.
Tietopohja on kasattu kahden pääaiheen varaan: kestävä kehitys ja kiertotalous. Kestävä kehitys itsessään pitää sisällään yritysten vastuullisuuden eri näkökulmat, vastuullisuus julkisissa hankinnoissa sekä ammattikeittiöiden ympäristövaikutukset. Kiertotalousosuudessa käsiteltiin kiertotalouden viitekehystä, kiertotalouden eri koulukuntia, tulevaa ISO-standardisointia sekä jakamistaloutta, joka liittyy myös vahvasti kiertotalouteen.
Tutkimusmenetelmiä tässä työssä oli kolme: haastattelut, benchmarking sekä asiakasmatka. Haastateltavia yrityksiä oli kolme ja haastattelut suoritettiin sähköpostihaastatteluina. Haastattelujen avulla haluttiin saada tietoa asiakkailta heidän mahdollisista ongelmistaan astioiden kierrätyksen suhteen sekä heidän tapaansa käyttää astioita sekä tapoja ratkaista niihin liittyviä ongelmia. Benchmarkingin avulla tutkittiin kolmen muun suomalaisen yrityksen vastuullisuusviestintää heidän internetsivuillaan sekä sosiaalisessa mediassa ja tehtiin vertailua Yritys X:n sen hetkiseen tilaan. Asiakasmatkan avulla selvitettiin kierrätyspalvelun kriittisiä pisteitä. Näiden kolmen menetelmän pohjalta vedettiin johtopäätökset palvelun kannattavuudesta.
Tutkimuksen perusteella kierrätyspalvelu herätti mielenkiintoa. Asiakkaat kokivat, että pal-velu olisi mielenkiintoisempi, mikäli he kierrättämällä vanhat posliiniastiansa saisivat jonkin rahallisen hyödyn ostaessaan uusia astioita Yritys X:ltä. Tässä voisi harkita esimerkiksi prosenttialennusta uusista astioista, kunhan samalla kierrättää vanhat. Asiakkaat eivät olleet kovin halukkaita maksamaan pelkästä astioiden kierrätyksestä, joten he tarvitsisivat jonkinlaisen houkuttimen. Yritys X:n olisi hyvä myös hieman lisätä vastuullisuusviestintää, sillä muut benchmarkingin yritykset olivat tässä huomattavasti edellä.