Perehdytysprosessin kehittäminen ja työntekijäkokemuksen parantaminen: Case: Osuuskauppa Peeässä
Isotalo, Sanni (2020)
Isotalo, Sanni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052212944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052212944
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä, jonka tavoitteena oli työntekijäkokemuksen parantaminen perehdytysprosessin kautta. Opinnäytetyön avulla pyrittiin varmistamaan perehdytyksen laatua ja tavoiteltiin kokonaisuudessaan parempaa työntekijäkokemusta. Opinnäytetyön aihe oli saatu toimeksiantona
.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli havainnut perehdytysprosessissa kehityskohteita ja osana opinnäytetyötä luotiin osaksi toimeksiantajan perehdytysprosessia työkalu, jonka avulla perehdytysprosessia pystytään seuraamaan paremmin sekä varmistamaan perehdytyksen laatua.
Opinnäytetyöprosessin alussa osana kehitystyötä toteutettiin laadullinen tutkimus, jonka osana työntekijöitä haastateltiin perehdytysprosessista ja siinä onnistumisesta. Näiden tuloksien pohjalta saatiin kehitysideoi-ta perehdytysprosessin kehittämiseen sekä pystyttiin kartoittamaan tarvittavaa teoria taustaa opinnäytetyöhön.
Teoriatausta opinnäytetyöhön koostui pääosin perehdytykseen, henkilöstöjohtamiseen ja henkilöstön kehittämiseen liittyvästä kirjallisuudesta. Teoriataustassa käsiteltiin myös organisaation ja yksilön erilaisia oppimisstrategioita.
Opinnäytetyöprosessin tuloksena luotiin toimeksiantajalle perehdytystyökalu, jonka avulla toimeksiantajayritys hallinnoi jatkossa yrityksen perehdytysprosessin kokonaisuutta.
.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli havainnut perehdytysprosessissa kehityskohteita ja osana opinnäytetyötä luotiin osaksi toimeksiantajan perehdytysprosessia työkalu, jonka avulla perehdytysprosessia pystytään seuraamaan paremmin sekä varmistamaan perehdytyksen laatua.
Opinnäytetyöprosessin alussa osana kehitystyötä toteutettiin laadullinen tutkimus, jonka osana työntekijöitä haastateltiin perehdytysprosessista ja siinä onnistumisesta. Näiden tuloksien pohjalta saatiin kehitysideoi-ta perehdytysprosessin kehittämiseen sekä pystyttiin kartoittamaan tarvittavaa teoria taustaa opinnäytetyöhön.
Teoriatausta opinnäytetyöhön koostui pääosin perehdytykseen, henkilöstöjohtamiseen ja henkilöstön kehittämiseen liittyvästä kirjallisuudesta. Teoriataustassa käsiteltiin myös organisaation ja yksilön erilaisia oppimisstrategioita.
Opinnäytetyöprosessin tuloksena luotiin toimeksiantajalle perehdytystyökalu, jonka avulla toimeksiantajayritys hallinnoi jatkossa yrityksen perehdytysprosessin kokonaisuutta.