Liikkumisvalinnat ja niiden taustatekijät Hämeenlinnassa : Mitä kestävän liikkumisen markkinoinnissa pitäisi ottaa huomioon?
Kyynäräinen, Aino (2020)
Kyynäräinen, Aino
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052212919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052212919
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita kestävän liikkumisen markkinoinnissa Hämeenlinnassa tulisi nostaa esille ja mihin se tulisi erityisesti keskittää. Toimeksiantajana oli Hämeenlinnan kaupunki, joka tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä. Jotta liikenteen päästöt pienenisivät kaupungissa, tulee kestävien liikkumismuotojen osuutta kasvattaa markkinoimalla niitä asukkaille.
Opinnäytetyön alussa perehdytään liikenteen ympäristövaikutuksiin ja päästöjen vähentämiseen, liikkumisvalintoihin, kestävän liikkumisen eri muotoihin ja siihen, kuinka kaupunki voi edistää kestävää liikkumista. Seuraavassa osassa kerrotaan Hämeenlinnan liikenteestä ja mahdollisuuksista kestävään liikkumiseen.
Kyselytutkimuksessa selvitettiin hämeenlinnalaisten liikkumistottumuksia, mielikuvia eri liikkumismuodoista, syitä näiden taustalla ja ympäristöarvoja. Selvisi, että autoilu on yleisintä vanhemmilla ikäryhmillä, mutta nuoremmilla on laajemmin kokemusta myös muista vaihtoehdoista. Nuoret ajattelevat vanhempia myönteisemmin eri liikkumismuodoista. Tulevaisuudessa nuoret ajattelevat lisäävänsä autoilua selvästi ja vanhemmat korvaavansa sitä pyöräilyllä. Ympäristön hyvinvointi koetaan tärkeäksi, mutta liikkumisen vaikutuksia siihen ajatellaan harvemmin. Johtopäätöksenä markkinoinnissa tulisi tuoda esiin etenkin nuorten hyvät kokemukset ja kestävien liikkumismuotojen edut. Myös nuorten aikomus lisätä autoilua tulevaisuudessa tulisi ottaa huomioon. The aim of the thesis was to discover what should be considered when marketing sustainable travel modes and where the focus of the marketing should be in Hämeenlinna. The thesis was comissioned by The City of Hämeenlinna when aiming at carbon neutrality by 2035.
One way of decreasing the traffic emissions is to increase the share of sustainable travel modes and market them to city residents. Therefore, the work was started by concentrating on the environmental effects of traffic and reducing emissions. In addition, different sustainable travel modes, factors that affect mobility choices and the ways how cities can promote sustainable travelling, were discussed. The second part of the thesis focuses on the possibilities to travel sustainably in Hämeenlinna.
The research material was collected from Hämeenlinna residents by a survey. The survey included the questions of travel habits, the images of different travel modes and factors behind these. Moreover, environmental values were explored. The main outcomes were that driving a car is more popular among older people while the younger use more widely different travel modes. According to the results, the younger think more positively of different modes. In the future, younger respondents are going to increase car driving while the older are going to switch it to cycling. The environment is important to majority, but less people consider the emissions caused by their travelling. In conclusion, especially the positive experiences and the advantages of sustainable travel modes should be utilized in marketing in Hämeenlinna. Moreover, the switch to car use among the young people should be considered.
Opinnäytetyön alussa perehdytään liikenteen ympäristövaikutuksiin ja päästöjen vähentämiseen, liikkumisvalintoihin, kestävän liikkumisen eri muotoihin ja siihen, kuinka kaupunki voi edistää kestävää liikkumista. Seuraavassa osassa kerrotaan Hämeenlinnan liikenteestä ja mahdollisuuksista kestävään liikkumiseen.
Kyselytutkimuksessa selvitettiin hämeenlinnalaisten liikkumistottumuksia, mielikuvia eri liikkumismuodoista, syitä näiden taustalla ja ympäristöarvoja. Selvisi, että autoilu on yleisintä vanhemmilla ikäryhmillä, mutta nuoremmilla on laajemmin kokemusta myös muista vaihtoehdoista. Nuoret ajattelevat vanhempia myönteisemmin eri liikkumismuodoista. Tulevaisuudessa nuoret ajattelevat lisäävänsä autoilua selvästi ja vanhemmat korvaavansa sitä pyöräilyllä. Ympäristön hyvinvointi koetaan tärkeäksi, mutta liikkumisen vaikutuksia siihen ajatellaan harvemmin. Johtopäätöksenä markkinoinnissa tulisi tuoda esiin etenkin nuorten hyvät kokemukset ja kestävien liikkumismuotojen edut. Myös nuorten aikomus lisätä autoilua tulevaisuudessa tulisi ottaa huomioon.
One way of decreasing the traffic emissions is to increase the share of sustainable travel modes and market them to city residents. Therefore, the work was started by concentrating on the environmental effects of traffic and reducing emissions. In addition, different sustainable travel modes, factors that affect mobility choices and the ways how cities can promote sustainable travelling, were discussed. The second part of the thesis focuses on the possibilities to travel sustainably in Hämeenlinna.
The research material was collected from Hämeenlinna residents by a survey. The survey included the questions of travel habits, the images of different travel modes and factors behind these. Moreover, environmental values were explored. The main outcomes were that driving a car is more popular among older people while the younger use more widely different travel modes. According to the results, the younger think more positively of different modes. In the future, younger respondents are going to increase car driving while the older are going to switch it to cycling. The environment is important to majority, but less people consider the emissions caused by their travelling. In conclusion, especially the positive experiences and the advantages of sustainable travel modes should be utilized in marketing in Hämeenlinna. Moreover, the switch to car use among the young people should be considered.