Främjande av barns kulturella kompetens från ett interkulturellt perspektiv- en bilderbok om religioner och deras högtider
Silfverberg, Nina (2020)
Silfverberg, Nina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052212902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052212902
Tiivistelmä
Detta examensarbete är ett beställningsarbete av Esbo stads småbarnspedagogik. Beställningen är en bilderbok som handlar om olika religioner och deras högtider. Boken innefattar information om de fyra största världsreligionerna och två högtider för varje religion. Syftet med detta arbete är att utveckla åskådningsfostran inom småbarnspedagogiska verksamheten samt främja barnens interkulturella kompetens. Bilderbokens syfte är att lära barn om olika religioner, kulturer, kulturella skillnader och uppmuntra en positiv inställning till kulturell mångfald. Frågeställningarna för detta arbete är: Vilka är de fyra största religionerna i världen och vilka högtider firar de? Hur kan jag skapa en bilderbok om dessa religioner och högtider som främjar barns kulturella kompetens från ett interkulturellt perspektiv? Frågeställningarna står som grund i hela arbetet, både den skriftliga delen och produktutvecklingen. I bakgrunden och tidigare forskning ligger fokus på kultur och religion och hur dessa ämnen syns i den småbarnspedagogiska verksamheten. Arbetets teoretiska referensram är interkulturell pedagogik, interkulturell kompetens och inklusion och denna referensram har styrt hela arbetet. Principer inom dessa teorier har tillämpats i produktutvecklingen av bilderboken och detta tas upp i diskussionen. Metoden för examensarbetet är ett verksamhetsinriktat arbete med produktutveckling som tillvägagångssätt. Produktutvecklingsprocessen har följt Kari Salonens konstruktivistiska modell för produktutveckling samt modellen kreativitetens sex P:n. Arbetets slutliga resultat är bilderboken ”Häng med på färden-religioner och högtider runt världen.” Bokens skriftliga innehåll är vetenskapligt baserat utifrån den skriftliga delen av examensarbetet. Bilderboken innefattar information om kristendomen, islam, hinduismen, buddhismen och två högtider för varje religion och är skrivet från ett interkulturellt perspektiv. Bilderna i boken belyser högtidernas traditioner och kulturella skillnader. Bilderbokens skriftliga innehåll och bilderna främjar barns interkulturella kompetens och inklusion av barn från diverse kulturella bakgrunder inom småbarnspedagogiken. Den slutliga produkten fungerar som ett verktyg för att inkorporera interkulturellt pedagogiska metoder i den småbarnspedagogiska verksamheten.