Yksityisyyden ylläpitäminen internetissä
Veijonen, Jaakko (2020)
Veijonen, Jaakko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112870
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitetään, mitkä asiat uhkaavat ja loukkaavat kuluttajien yksityisyyttä internetin eri palveluissa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää yksityisyyteen liittyviä ongelmia sekä käytännön ratkaisuja tutkittuihin ongelmiin. Tutkimus perehtyy pääasiassa internetin yksityisiin palveluihin liittyviin yksityisyysongelmiin.
Teknologian nopea kehittyminen ja internetin käytön lisääntyminen on nostanut yksityisyyden keskeiseksi puheenaiheeksi nykypäivänä. Moni palvelu perustuu liiketoimintamalliltaan mainosten näyttämiseen, ja mainosten toimintaa voi tehostaa kohdentamalla sitä tietyille kohdeyleisöille. Tehokas kohdennettu markkinointi hyödyntää urkinnalla kerättävää informaatiota ja dataa, minkä avulla mainoksia näytetään halutunlaisille ihmisille.
Ihmisiä seurataan internetissä usein eri menetelmin, kuten esimerkiksi selainevästeillä, käyttäytymisellä ja laitetiedoilla. Webissä tapahtuvan seurannan voi melko hyvin estää web-selaimen oikeilla käyttötavoilla, asetuksilla ja selainlisäosien lataamisella, mutta täyttä yksityisyyttä verkossa on hankala saavuttaa.
Käytettäviä palveluita, kuten sähköpostia, valitessa kannattaa tutkia palvelun rahoitusmenetelmiä ja yksityisyysselosteita. Palveluilla ei välttämättä ole motiivia näyttää mainoksia tai kerätä dataa käyttäjästä, mikäli palvelu on maksullinen. Kannattaa myös harkita, mitä tietoja esimerkiksi sosiaalisen median palveluihin itse antaa.
Sovelluksia ladatessa ja käyttöjärjestelmää valitessa kannattaa kiinnittää huomiota koodin saatavuuteen. Avoimen lähdekoodin ohjelmistot ovat läpinäkyvämpiä yksityisyyden kannalta, sillä ominaisuuksien toimivuus voidaan varmentaa kenen tahansa toimesta. Omaa tietoaan on myös hyvä salata kaikissa sen tiloissa – paikallisesti ja pilveen tallennettuna, sekä sen liikkuessa internetissä.
Teknologian nopea kehittyminen ja internetin käytön lisääntyminen on nostanut yksityisyyden keskeiseksi puheenaiheeksi nykypäivänä. Moni palvelu perustuu liiketoimintamalliltaan mainosten näyttämiseen, ja mainosten toimintaa voi tehostaa kohdentamalla sitä tietyille kohdeyleisöille. Tehokas kohdennettu markkinointi hyödyntää urkinnalla kerättävää informaatiota ja dataa, minkä avulla mainoksia näytetään halutunlaisille ihmisille.
Ihmisiä seurataan internetissä usein eri menetelmin, kuten esimerkiksi selainevästeillä, käyttäytymisellä ja laitetiedoilla. Webissä tapahtuvan seurannan voi melko hyvin estää web-selaimen oikeilla käyttötavoilla, asetuksilla ja selainlisäosien lataamisella, mutta täyttä yksityisyyttä verkossa on hankala saavuttaa.
Käytettäviä palveluita, kuten sähköpostia, valitessa kannattaa tutkia palvelun rahoitusmenetelmiä ja yksityisyysselosteita. Palveluilla ei välttämättä ole motiivia näyttää mainoksia tai kerätä dataa käyttäjästä, mikäli palvelu on maksullinen. Kannattaa myös harkita, mitä tietoja esimerkiksi sosiaalisen median palveluihin itse antaa.
Sovelluksia ladatessa ja käyttöjärjestelmää valitessa kannattaa kiinnittää huomiota koodin saatavuuteen. Avoimen lähdekoodin ohjelmistot ovat läpinäkyvämpiä yksityisyyden kannalta, sillä ominaisuuksien toimivuus voidaan varmentaa kenen tahansa toimesta. Omaa tietoaan on myös hyvä salata kaikissa sen tiloissa – paikallisesti ja pilveen tallennettuna, sekä sen liikkuessa internetissä.