Etäohjelmoinnin käyttöönotto robottihitsauksessa
Hiltula, Henri; Pahkala, Pasi (2020)
Hiltula, Henri
Pahkala, Pasi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112827
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kokeilla etäohjelmointia RoboDK ohjelmalla ja sen yhteen sopivuutta Yaskawan Motoman UP-6 robotin kanssa. Työn tavoitteena oli luoda 3D-malli todellisesta robottisolusta RoboDK:hon, jolla simuloidaan hitsausohjelma yhdelle yrityksen valmistamista tuotteista.
Riippuen robotin mallista ja käytettävästä sovelluksesta voi tiedonsiirtoon simulointiohjelman ja robotin välillä olla useita toimivia vaihtoehtoja. Tässä työssä perehdyttiin useaan eri tiedonsiirtovaihtoehtoon, joista selvitettiin kyseiseen kohteeseen käytännöllisin ratkaisu.
Etäohjelmoinnin käyttöönotto vaatii laajaa asiantuntemusta ja kokemusta robotiikasta sekä käytettävästä simulointiohjelmasta. Työn aikana perehdyttiin hitsauksen sekä robotiikan alan kirjallisuuteen ja käytettiin hyväksi aiempaa kokemusta roboteista.
Tuloksena saatiin selville toimiva ja käytännöllinen tiedonsiirtotapa robotin ja simulointiohjelman välille ja mitä muutoksia robottiin tulisi tehdä. Työssä luotiin robottisolusta 3D-malli, jossa simuloitiin yhdelle tuotteelle hitsausohjelma. Työssä selvisi myös, mitä muutoksia RoboDK:n asetuksiin tulee tehdä, jotta simuloidut ohjelmat toimivat myös käytännössä.
Riippuen robotin mallista ja käytettävästä sovelluksesta voi tiedonsiirtoon simulointiohjelman ja robotin välillä olla useita toimivia vaihtoehtoja. Tässä työssä perehdyttiin useaan eri tiedonsiirtovaihtoehtoon, joista selvitettiin kyseiseen kohteeseen käytännöllisin ratkaisu.
Etäohjelmoinnin käyttöönotto vaatii laajaa asiantuntemusta ja kokemusta robotiikasta sekä käytettävästä simulointiohjelmasta. Työn aikana perehdyttiin hitsauksen sekä robotiikan alan kirjallisuuteen ja käytettiin hyväksi aiempaa kokemusta roboteista.
Tuloksena saatiin selville toimiva ja käytännöllinen tiedonsiirtotapa robotin ja simulointiohjelman välille ja mitä muutoksia robottiin tulisi tehdä. Työssä luotiin robottisolusta 3D-malli, jossa simuloitiin yhdelle tuotteelle hitsausohjelma. Työssä selvisi myös, mitä muutoksia RoboDK:n asetuksiin tulee tehdä, jotta simuloidut ohjelmat toimivat myös käytännössä.