Chatbotista apua neuvolajärjestelmän digitalisaatioon
Säilä, Matias (2020)
Säilä, Matias
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112805
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja toteuttaa chatbot IBM Watson Assistant -palvelun avulla Neuvo Oy Global -yritykselle. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksinä toimivat kysymykset: ”Kuinka Neuvo Oy Global voi hyödyntää chatbotia ja miten se tuo lisäarvoa käyttäjille?” ja ”Kuinka chatbotin käyttäjien tuottama data voi olla hyödyksi sovelluksen tarjoavalle taholle?”. Näiden kysymysten avulla pohdittiin chatbotin hyötyjä ja mahdollisuuksia nyt ja tulevaisuudessa.
Työssä käydään läpi yrityksen toiminta ja tavoitteet sekä esitellään työn taustalla oleva maailmanlaajuinen ongelma. Tämän jälkeen työssä käydään yleisellä tasolla läpi digitalisaatiota, koneoppimista ja tekoälyä, joiden ymmärrys on lopullisen toteutuksen kannalta olennaista. Syvemmin opinnäytetyössä keskitytään chatboteihin ja niiden toimintaan sekä siihen, miten niitä voidaan hyödyntää.
Chatbot suunniteltiin yrityksen kanssa vapaassa ryhmätilanteessa. Yhteisten keskusteluiden pohjalta chatbotille määritettiin aihe ja vaatimukset. Ystävien ja kollegoiden avulla suunniteltiin tulevien käyttäjien mahdollisia kysymyksiä haastattelutilanteissa. Kysymysten ja oman pohdinnan pohjalta kerätty tieto jäsenneltiin chatbotin toteuttamista varten. Lisäksi chatbotin vastauksissa hyödynnettävää tietoa kerättiin taulukko-ohjelmaan.
Työssä myös perehdytään tarkasti siihen, kuinka IBM Watson Assistant -palvelussa chatbotia voidaan kehittää kerättyjen kysymysten ja tiedon avulla. Yksityiskohtaisesti tarkastellaan, miten palvelussa esiintyvät aikomukset (Intents) ja joukot (Entities) toimivat ja miten niitä käytetään chatbotin keskusteluosion (Dialog) rakentamiseen. Chatbotista toteutettiin yrityksen sovelluksessa toimiva prototyyppi, jolla valmistuessaan oli noin 95 erilaista vastausta erilaisiin kysymyksiin.
Opinnäytetyössä saatiin positiivisia tuloksia chatbotin vaikutuksista ja hyödyistä. Chatbot toimii hyvänä välineenä tiedon levittämisessä skaalautuvasti ja kustannustehokkaasti, ja sen käyttäjien tuottama data voi olla hyödyksi tulevaisuudessa. Työ tarjoaa myös hyviä mahdollisuuksia jatkotutkimuksille.
Työssä käydään läpi yrityksen toiminta ja tavoitteet sekä esitellään työn taustalla oleva maailmanlaajuinen ongelma. Tämän jälkeen työssä käydään yleisellä tasolla läpi digitalisaatiota, koneoppimista ja tekoälyä, joiden ymmärrys on lopullisen toteutuksen kannalta olennaista. Syvemmin opinnäytetyössä keskitytään chatboteihin ja niiden toimintaan sekä siihen, miten niitä voidaan hyödyntää.
Chatbot suunniteltiin yrityksen kanssa vapaassa ryhmätilanteessa. Yhteisten keskusteluiden pohjalta chatbotille määritettiin aihe ja vaatimukset. Ystävien ja kollegoiden avulla suunniteltiin tulevien käyttäjien mahdollisia kysymyksiä haastattelutilanteissa. Kysymysten ja oman pohdinnan pohjalta kerätty tieto jäsenneltiin chatbotin toteuttamista varten. Lisäksi chatbotin vastauksissa hyödynnettävää tietoa kerättiin taulukko-ohjelmaan.
Työssä myös perehdytään tarkasti siihen, kuinka IBM Watson Assistant -palvelussa chatbotia voidaan kehittää kerättyjen kysymysten ja tiedon avulla. Yksityiskohtaisesti tarkastellaan, miten palvelussa esiintyvät aikomukset (Intents) ja joukot (Entities) toimivat ja miten niitä käytetään chatbotin keskusteluosion (Dialog) rakentamiseen. Chatbotista toteutettiin yrityksen sovelluksessa toimiva prototyyppi, jolla valmistuessaan oli noin 95 erilaista vastausta erilaisiin kysymyksiin.
Opinnäytetyössä saatiin positiivisia tuloksia chatbotin vaikutuksista ja hyödyistä. Chatbot toimii hyvänä välineenä tiedon levittämisessä skaalautuvasti ja kustannustehokkaasti, ja sen käyttäjien tuottama data voi olla hyödyksi tulevaisuudessa. Työ tarjoaa myös hyviä mahdollisuuksia jatkotutkimuksille.