Digitalisering av sångundervisning - Sångpedagogens roll i den digitala världen
Biström, Paulina (2020)
Biström, Paulina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112796
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att undersöka vad digitalisering av sångundervisning innebär och att spekulera över sångpedagogens roll i den digitala världen. Frågorna som ställs är: Vad innebär digitalisering av sångundervisning? Vilka är för- respektive nackdelarna med digitalisering av sångundervisning? Vilken är sångpedagogens roll i den digitala världen? För att besvara forskningsfrågorna använder jag den hermeneutiska forskningsansatsen, en litteraturstudie och en kvalitativ enkät.
Min studie visar att digitalisering av sångundervisning innebär att den fysiska sånglektionen blir digital t.ex i form av videosamtal eller inspelad video, men kan även syfta till integrering av digitala hjälpmedel i den fysiska undervisningsmiljön. Digitala hjälpmedel bör väljas med det tydliga pedagogiska mervärdet i åtanke och grunden till att man kunde överväga att använda sig av dessa är de nya möjligheterna och flexibiliteten de kan erbjuda. Digitaliseringens största utmaningar är krånglande teknik och att avsaknaden av det fysiska pedagogiska mötet kan göra det svårt att upprätthålla relationen till eleven. I den digitala världen är sångpedagogen mer en coach och organisatör än en kunskapsförmedlare. Mänskliga förmågor, emotionell intelligens och relationell pedagogik förblir viktiga i den digitala undervisningsmiljön. The aim of this thesis is to develop a deeper understanding of what digitalization of singing lessons entails and to speculate on the singing teacher’s role in the digital world. The research questions are: What does digitalization of singing lessons entail? What are the pros and cons of digitalizalisation of singing lessons? Which is the singing teacher’s role in the digital world? My research is conducted using a hermeneutic approach and the data is collected from literature studies and a qualitative survey.
According to my study, digitalization of singing lessons entails that the physical lesson is turned digital, for example in the form of a video call or a recorded video, but it can also imply the use of digital tools in the physical teaching environment. Digital tools should be chosen for their apparent pedagogical benefits, and the possible reasons for wanting to use digital tools are the new opportunities and flexibility they can add to one’s teaching practice. The biggest challenges of the digitalization are the technical difficulties and the fact that the absence of the face to face pedagogical encounter can make it difficult to maintain a relationship with the student. In the digital world, the singing teacher is more of a coach and a facilitator than a mediator of knowledge. Human abilities, emotional intelligence as well as relational pedagogy remain important in the digital learning environment.
Min studie visar att digitalisering av sångundervisning innebär att den fysiska sånglektionen blir digital t.ex i form av videosamtal eller inspelad video, men kan även syfta till integrering av digitala hjälpmedel i den fysiska undervisningsmiljön. Digitala hjälpmedel bör väljas med det tydliga pedagogiska mervärdet i åtanke och grunden till att man kunde överväga att använda sig av dessa är de nya möjligheterna och flexibiliteten de kan erbjuda. Digitaliseringens största utmaningar är krånglande teknik och att avsaknaden av det fysiska pedagogiska mötet kan göra det svårt att upprätthålla relationen till eleven. I den digitala världen är sångpedagogen mer en coach och organisatör än en kunskapsförmedlare. Mänskliga förmågor, emotionell intelligens och relationell pedagogik förblir viktiga i den digitala undervisningsmiljön.
According to my study, digitalization of singing lessons entails that the physical lesson is turned digital, for example in the form of a video call or a recorded video, but it can also imply the use of digital tools in the physical teaching environment. Digital tools should be chosen for their apparent pedagogical benefits, and the possible reasons for wanting to use digital tools are the new opportunities and flexibility they can add to one’s teaching practice. The biggest challenges of the digitalization are the technical difficulties and the fact that the absence of the face to face pedagogical encounter can make it difficult to maintain a relationship with the student. In the digital world, the singing teacher is more of a coach and a facilitator than a mediator of knowledge. Human abilities, emotional intelligence as well as relational pedagogy remain important in the digital learning environment.