Postituspalvelun kehittäminen
Nieminen, Ida (2020)
Nieminen, Ida
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112774
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli analysoida OP Ryhmän keskusyhteisön postituspalvelun nykytila sekä koostaa kehitysehdotus, kuinka keskusyhteisön postituksen toimintatavat saadaan yhtenäistettyä ja prosesseja yksinkertaistettua. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi OP Osuuskunnan Toimitilapalvelut-yksikkö, joka vastaa keskusyhteisön toimitilojen käytöstä sekä niihin liittyvistä palveluista, joihin muun muassa postituspalvelut kuuluvat.
Opinnäytetyön teorian pohjaa ja tukea toiminnalliseen kehittämistehtävään saatiin palvelumuotoilusta. Postituspalvelu on kuitenkin hyvin räätälöity palvelu erilaisten tarpeiden takia, joten pääasiassa kehittäminen tapahtui palvelun nykytilaa analysoimalla ja sieltä saatujen tulosten pohjalta yksinkertaistettiin prosessia.
Erilaiset kohteet erilaisin liiketoiminnoin ja heidän erilaiset postitustarpeensa tuottavat haasteen valtakunnallisesti yhteneväisen palvelun tuottamiselle. Tämän pohjalta rakennettiin palvelupakettimalli, jossa eri tasoin saadaan räätälöityä palvelu juuri tiettyyn kohteeseen sopivaksi. Postituspalvelua olisi hyvä aja-tella laajana kokonaisuutena, joka on mahdollista yhdistää johonkin toiseen tukipalveluun tai saman paikkakunnan kohteiden postitus voitaisiin yhdistää yhdeksi palveluksi.
Postituspalvelun nykytilan analysoinnin myötä esille nousi myös hankintojen keskittämisen hyödyt. Palvelun tasoa voidaan nostaa ja saman aikaisesti on mahdollista tuottaa säästöjä keskittämällä hankinnat, karsimalla monien erilaisten kirjekuorien valikoimaa ja hallinnoimalla varastoja.
Opinnäytetyön teorian pohjaa ja tukea toiminnalliseen kehittämistehtävään saatiin palvelumuotoilusta. Postituspalvelu on kuitenkin hyvin räätälöity palvelu erilaisten tarpeiden takia, joten pääasiassa kehittäminen tapahtui palvelun nykytilaa analysoimalla ja sieltä saatujen tulosten pohjalta yksinkertaistettiin prosessia.
Erilaiset kohteet erilaisin liiketoiminnoin ja heidän erilaiset postitustarpeensa tuottavat haasteen valtakunnallisesti yhteneväisen palvelun tuottamiselle. Tämän pohjalta rakennettiin palvelupakettimalli, jossa eri tasoin saadaan räätälöityä palvelu juuri tiettyyn kohteeseen sopivaksi. Postituspalvelua olisi hyvä aja-tella laajana kokonaisuutena, joka on mahdollista yhdistää johonkin toiseen tukipalveluun tai saman paikkakunnan kohteiden postitus voitaisiin yhdistää yhdeksi palveluksi.
Postituspalvelun nykytilan analysoinnin myötä esille nousi myös hankintojen keskittämisen hyödyt. Palvelun tasoa voidaan nostaa ja saman aikaisesti on mahdollista tuottaa säästöjä keskittämällä hankinnat, karsimalla monien erilaisten kirjekuorien valikoimaa ja hallinnoimalla varastoja.