Itseohjautuvuus ja valmentava johtaminen Stadin ammatti- ja aikuisopistossa
Forssell, Taavi (2020)
Forssell, Taavi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052112760
Tiivistelmä
Tämä ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyö tavoitteena oli selvittää Stadin ammatti- ja aikuisopiston johdon ja esimiesten käsitystä organisaation itseohjautuvuuden nykytilasta ja tavoitetilasta ja mahdollisia keinoja nykytilasta tavoitetilaan siirtymiseksi. Lisäksi työn tavoitteena oli selvittään Stadin ammatti- ja aikuisopiston johdon ja esimiesten valmentavan johtamisen osaamista ja sen kehittämistoimenpiteitä.
Stadin ammatti- ja aikuisopisto perustettiin kahden oppilaitoksen fuusiona 1.8.2018 ja sen toiminta- ja johtamistavaksi tietoisesti valittiin itseohjautuvuus ja valmentava johtaminen. Tällä työllä haluttiin selvittää tämän muutoksen nykytilaa ja antaa lisätietoa muutoksen jatkamiseksi.
Työn teoriaosuudessa käsitellään itseohjautuvuusteoriaa ja itseohjautuvuuden tasojen määrittelyä sekä itseohjautuvan organisaation johtamisen keinoja. Teoriaosuudessa luodaan myös katsaus valmentavan johtamisen perusteisiin, käytänteisiin sekä sen tuottamiin hyötyihin tuloksellisen toiminnan kannalta.
Tutkimuksen tulokset näyttävät, kuinka Stadin ammatti- ja aikuisopistossa ollaan matkalla kohti itseohjautuvuutta tiimien toimiessa jo osin autonomisesti. Valmentavan johtamisen osalla esimiehet vaikuttavat omaksuvan hyvän osaamistason. Sekä itseohjautuvuuden että valmentavan johtamisen saralla riittää kuitenkin vielä työtä tulevaisuudessa, johon Stadin ammatti- ja aikuisopisto on matkalla.
Stadin ammatti- ja aikuisopisto perustettiin kahden oppilaitoksen fuusiona 1.8.2018 ja sen toiminta- ja johtamistavaksi tietoisesti valittiin itseohjautuvuus ja valmentava johtaminen. Tällä työllä haluttiin selvittää tämän muutoksen nykytilaa ja antaa lisätietoa muutoksen jatkamiseksi.
Työn teoriaosuudessa käsitellään itseohjautuvuusteoriaa ja itseohjautuvuuden tasojen määrittelyä sekä itseohjautuvan organisaation johtamisen keinoja. Teoriaosuudessa luodaan myös katsaus valmentavan johtamisen perusteisiin, käytänteisiin sekä sen tuottamiin hyötyihin tuloksellisen toiminnan kannalta.
Tutkimuksen tulokset näyttävät, kuinka Stadin ammatti- ja aikuisopistossa ollaan matkalla kohti itseohjautuvuutta tiimien toimiessa jo osin autonomisesti. Valmentavan johtamisen osalla esimiehet vaikuttavat omaksuvan hyvän osaamistason. Sekä itseohjautuvuuden että valmentavan johtamisen saralla riittää kuitenkin vielä työtä tulevaisuudessa, johon Stadin ammatti- ja aikuisopisto on matkalla.