Kielellisen tuen parantaminen kauneudenhoitoalan ammatillisissa opinnoissa: Tukimateriaalia jalka- ja käsihoitopalvelut -tutkinnonosaan
Hilpinen, Heidi (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hilpinen, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012744
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen opiskelijaprofiilissa on tapahtunut merkittäviä muutoksia viime vuosien aikana. Vieraskielisten lisääntyminen oppilaitoksissa lisää kielitietoisuuden tarvetta ja tuo haasteita opetukseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli parantaa kielellistä tukea hius- ja kauneudenhoitoalan ammatillisissa opinnoissa ja kehittää jalka- ja käsihoitopalvelut tutkinnon osaan kielellistä tukimateriaalia. Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena oli helpottaa opettajan työtä opetuksessa sekä parantaa opiskelijoiden oppimisen laatua. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Stadin ammatti- ja aikuisopiston kanssa.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin ensin yleisesti ammatillisia opintoja ja tutustuttiin hius- ja kauneudenhoitoalaan sekä tutkinnon osan ammattitaitovaatimuksiin. Lisäksi tarkasteltiin yleisesti maahanmuuttoa, maahanmuuttajien ammatillisia opintoja, kielellistä tukemista sekä opetuksen haasteita. Suunnitteluvaiheessa kartoitettiin materiaalin laajuutta ja suunniteltiin sisältöä. Toteutusvaihe eteni tiiviissä yhteistyössä Stadin ammatti- ja aikuisopiston kanssa ja siinä hyödynnettiin teoriatietoa. Opinnäytetyötä arvioitiin SWOT-analyysillä, reflektoinnilla sekä itsearvioinnilla. Tuotettua materiaalia otettiin käyttöön heti sen valmistuttua ja sen toimivuutta arvioitiin testaamalla sen käyttökelpoisuutta. Se koettiin hyödylliseksi sekä opettajien että opiskelijoiden keskuudessa. Materiaali noudattaa sisällöllisesti hius- ja kauneudenhoitoalan valtakunnallisia ammattitaitovaatimuksia ja sitä voidaan käyttää myös muissa oppilaitoksissa. Materiaalia voidaan hyödyntää pohjana muiden tutkinnon osien materiaalien kehittämisessä ja sitä voidaan laajentaa myös muille aloille.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin ensin yleisesti ammatillisia opintoja ja tutustuttiin hius- ja kauneudenhoitoalaan sekä tutkinnon osan ammattitaitovaatimuksiin. Lisäksi tarkasteltiin yleisesti maahanmuuttoa, maahanmuuttajien ammatillisia opintoja, kielellistä tukemista sekä opetuksen haasteita. Suunnitteluvaiheessa kartoitettiin materiaalin laajuutta ja suunniteltiin sisältöä. Toteutusvaihe eteni tiiviissä yhteistyössä Stadin ammatti- ja aikuisopiston kanssa ja siinä hyödynnettiin teoriatietoa. Opinnäytetyötä arvioitiin SWOT-analyysillä, reflektoinnilla sekä itsearvioinnilla. Tuotettua materiaalia otettiin käyttöön heti sen valmistuttua ja sen toimivuutta arvioitiin testaamalla sen käyttökelpoisuutta. Se koettiin hyödylliseksi sekä opettajien että opiskelijoiden keskuudessa. Materiaali noudattaa sisällöllisesti hius- ja kauneudenhoitoalan valtakunnallisia ammattitaitovaatimuksia ja sitä voidaan käyttää myös muissa oppilaitoksissa. Materiaalia voidaan hyödyntää pohjana muiden tutkinnon osien materiaalien kehittämisessä ja sitä voidaan laajentaa myös muille aloille.