Sanojen voima: Opaskirja varhaiskasvatuksen tiimityön kehitysvaiheisiin ja niissä tapahtuvaan vuorovaikutukseen
Leppänen, Milja (2020)
Leppänen, Milja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012696
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on kehittää varhaiskasvatuksen tiimityössä tapahtuvaa vuorovaikutusta opaskirjan muodossa. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä on selvittää mitkä asiat vaikuttavat varhaiskasvatuksen tiimityössä tapahtuvaan vuorovaikutukseen, ja miten sitä voisi kehittää? Tuotoksena syntynyt käytännönläheinen opaskirja vastaa näihin kysymyksiin ja tarjoaa käytännön työkaluja vuorovaikutuksen kehittämiseen.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu varhaiskasvatussuunnitelman (OPH 2018) lisäksi kirjallisuudesta ja artikkeleista. Tietoperustassa käsitellään varhaiskasvatukseen, vuorovaikutukseen ja tiimityöhön liittyviä asioita. Positiivinen pedagogiikka vaikuttaa opaskirjan taustalla.
Opaskirjan taustalle kerättiin tietoa tietoperustan lisäksi havainnoinnilla ja haastattelulla. Nämä toteutettiin yhdessä Espoon kaupungin malli-päiväkodissa ja purettiin teemoitellen. Näiden, sekä tietoperustan pohjalta varhaiskasvatuksen tiimityössä tapahtuvan vuorovaikutuksen keskeisiä tekijöitä ovat mm. keskustelevuus ja toisen kuuleminen. Yhteisten käytänteiden rakentamisella ja asioista sopimisella voidaan rakentaa kestävämpää tiimityötä.
Opaskirja toteutettiin Canva-ohjelmalla. Se löytyy netistä sivulta: https://vakatiimi.blogspot.com/ ja on sieltä vapaasti käytettävissä varhaiskasvatuksen henkilöstön tarpeisiin. Opaskirja on käytännönläheinen kuvaus tiimin rakentumisesta viiden kehitystason kautta ja sisältää tehtäviä ja lomak-keita tiimityössä tapahtuvan vuorovaikutuksen kehittämisen tueksi.
Opaskirjasta kerättiin palautetta viideltä varhaiskasvatuksen työntekijältä. Aihe koettiin tärkeänä ja ajankohtaisena. Palautteiden mukaan opaskirjaa voisi käyttää esimerkiksi päiväkodin johtajan työssä tai tilanteissa, joissa uusi tiimi aloittaa yhteistä taivaltaan. Opaskirja koettiin selkeäksi ja käytännönläheiseksi. Tulevaisuudessa opaskirjan vaikuttavuutta voisi testata yhden toimintakauden ajan jossakin tiimissä. Samalla voisi tutkia sitä, onko tiimityössä tapahtuvan vuorovaikutuksen ke-hittämisellä yhteyttä työhön sitoutumiseen ja siihen motivoitumiseen. The objective of the functional thesis is to develop interaction in the teamwork of early childhood education (ECE) in the form of a guide book. The goal of the thesis is to chart which factors affect interaction in ECE teamwork, and how it can be improved. The output, a practical guidebook, provides answers to these questions and offers practical tools for the development of interaction.
The data content of the thesis is based on the curriculum of ECE (OPH 2018), professional literature, and articles. The data content consists of issues of early childhood education, interaction, and teamwork. Positive pedagogy has an important role in the background.
Besides the abovementioned basic data, also other data were collected through observations and interviews that were carried out in one of the kindergartens of the City of Espoo. The results were analyzed by themes. Based on these methods and the basic data content the main factors in the interaction in ECE education teamwork are among other things dialog and listening. Stronger teamwork can be built up by using different agreeing and sharing practices.
The guidebook was created by using the Canva design tool and can be found in https://vakatiimi.blogspot.com/. It is free for use for all ECE professionals. The guidebook is a practical description of building up a team through five developmental phases. It also contains exercises and forms as support for the development of the interaction in teamwork.
Feedback of the guidebook was collected from five ECE professionals. The subject was considered to be important and timely. According to feedbacks, the guidebook could be used by kindergarten directors, or in situations in which a new team is about to start. The guidebook was considered to be clear and practical. In the future, the guidebook could be tested during a whole term in one team. Simultaneously, it could be studied whether the development of the interaction in teamwork has any connections to the commitment and motivation of work.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu varhaiskasvatussuunnitelman (OPH 2018) lisäksi kirjallisuudesta ja artikkeleista. Tietoperustassa käsitellään varhaiskasvatukseen, vuorovaikutukseen ja tiimityöhön liittyviä asioita. Positiivinen pedagogiikka vaikuttaa opaskirjan taustalla.
Opaskirjan taustalle kerättiin tietoa tietoperustan lisäksi havainnoinnilla ja haastattelulla. Nämä toteutettiin yhdessä Espoon kaupungin malli-päiväkodissa ja purettiin teemoitellen. Näiden, sekä tietoperustan pohjalta varhaiskasvatuksen tiimityössä tapahtuvan vuorovaikutuksen keskeisiä tekijöitä ovat mm. keskustelevuus ja toisen kuuleminen. Yhteisten käytänteiden rakentamisella ja asioista sopimisella voidaan rakentaa kestävämpää tiimityötä.
Opaskirja toteutettiin Canva-ohjelmalla. Se löytyy netistä sivulta: https://vakatiimi.blogspot.com/ ja on sieltä vapaasti käytettävissä varhaiskasvatuksen henkilöstön tarpeisiin. Opaskirja on käytännönläheinen kuvaus tiimin rakentumisesta viiden kehitystason kautta ja sisältää tehtäviä ja lomak-keita tiimityössä tapahtuvan vuorovaikutuksen kehittämisen tueksi.
Opaskirjasta kerättiin palautetta viideltä varhaiskasvatuksen työntekijältä. Aihe koettiin tärkeänä ja ajankohtaisena. Palautteiden mukaan opaskirjaa voisi käyttää esimerkiksi päiväkodin johtajan työssä tai tilanteissa, joissa uusi tiimi aloittaa yhteistä taivaltaan. Opaskirja koettiin selkeäksi ja käytännönläheiseksi. Tulevaisuudessa opaskirjan vaikuttavuutta voisi testata yhden toimintakauden ajan jossakin tiimissä. Samalla voisi tutkia sitä, onko tiimityössä tapahtuvan vuorovaikutuksen ke-hittämisellä yhteyttä työhön sitoutumiseen ja siihen motivoitumiseen.
The data content of the thesis is based on the curriculum of ECE (OPH 2018), professional literature, and articles. The data content consists of issues of early childhood education, interaction, and teamwork. Positive pedagogy has an important role in the background.
Besides the abovementioned basic data, also other data were collected through observations and interviews that were carried out in one of the kindergartens of the City of Espoo. The results were analyzed by themes. Based on these methods and the basic data content the main factors in the interaction in ECE education teamwork are among other things dialog and listening. Stronger teamwork can be built up by using different agreeing and sharing practices.
The guidebook was created by using the Canva design tool and can be found in https://vakatiimi.blogspot.com/. It is free for use for all ECE professionals. The guidebook is a practical description of building up a team through five developmental phases. It also contains exercises and forms as support for the development of the interaction in teamwork.
Feedback of the guidebook was collected from five ECE professionals. The subject was considered to be important and timely. According to feedbacks, the guidebook could be used by kindergarten directors, or in situations in which a new team is about to start. The guidebook was considered to be clear and practical. In the future, the guidebook could be tested during a whole term in one team. Simultaneously, it could be studied whether the development of the interaction in teamwork has any connections to the commitment and motivation of work.