Logistiikan amk-opiskelijoiden asiakasprofiili
Gustafsson, Petteri (2020)
Gustafsson, Petteri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012642
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millainen on Jyväskylän ammattikorkeakoulun logistiikan suomenkielisen tutkinto-ohjelman valinnut opiskelija. Toimeksiantajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulu, jolla oli tarve selvittää miksi opiskelijat ovat valinneet logistiikan koulutuksen ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun. Opetus- ja kulttuuriministeriön korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visio 2030 lisää tulevaisuudessa oppilaitosten välistä kilpailua opiskelijoista ja Jyväskylän ammattikorkeakoululla huomattiin olevan tarve markkinoida logistiikan koulutusta paremmin, jotta tavoitetaan uudet potentiaaliset oppilaat. Työn tuloksena oli tarkoitus muodostaa logistiikan ammattikorkeakouluopiskelijan asiakasprofiili markkinointia varten.
Asiakasprofilointia ennen suoritettiin tutkimus, jossa käytettiin määrällistä tutkimusotetta. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kysely lähetettiin 235 logistiikan opiskelijalle ja kyselyyn osallistui 62 opiskelijaa. Kyselyn teemoina olivat demografiset tiedot, syyt logistiikan opintojen ja oppilaitoksen valintaan sekä vapaa-aika ja sosiaalinen media. Analysoinnin avulla kyselyn tuloksista etsittiin opiskelijoita yhdistäviä tekijöitä, joista muodostettiin asiakasprofiileja esittelemään opiskelijoita kuvaavia ominaisuuksia.
Kyselyn tuloksista selvisi, että opiskelijoita yhdistäviä tekijöitä ovat koulutustausta sekä logistiikan työkokemus. Logistiikan opintojen valintaperusteina olivat logistiikan kiinnostavuus, aiempi työkokemus ja hyvät työllisyysnäkymät. Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijat olivat valinneet sijainnin, hyvän maineen ja laadukkaan opetuksen perusteella.
Tuloksien pohjalta muodostettiin logistiikkainsinööriopiskelijan asiakasprofiili sekä viisi alaprofiilia: logistiikan jatko-opiskelija, ylioppilas, kuljettaja, varastotyöntekijä ja naisopiskelija.
Asiakasprofilointia ennen suoritettiin tutkimus, jossa käytettiin määrällistä tutkimusotetta. Aineistonhankintamenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta. Kysely lähetettiin 235 logistiikan opiskelijalle ja kyselyyn osallistui 62 opiskelijaa. Kyselyn teemoina olivat demografiset tiedot, syyt logistiikan opintojen ja oppilaitoksen valintaan sekä vapaa-aika ja sosiaalinen media. Analysoinnin avulla kyselyn tuloksista etsittiin opiskelijoita yhdistäviä tekijöitä, joista muodostettiin asiakasprofiileja esittelemään opiskelijoita kuvaavia ominaisuuksia.
Kyselyn tuloksista selvisi, että opiskelijoita yhdistäviä tekijöitä ovat koulutustausta sekä logistiikan työkokemus. Logistiikan opintojen valintaperusteina olivat logistiikan kiinnostavuus, aiempi työkokemus ja hyvät työllisyysnäkymät. Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijat olivat valinneet sijainnin, hyvän maineen ja laadukkaan opetuksen perusteella.
Tuloksien pohjalta muodostettiin logistiikkainsinööriopiskelijan asiakasprofiili sekä viisi alaprofiilia: logistiikan jatko-opiskelija, ylioppilas, kuljettaja, varastotyöntekijä ja naisopiskelija.