Pelihahmon toteuttaminen : Tapaus Book of Heroes
Eskola, Sofia (2020)
Eskola, Sofia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012637
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään 3D-hahmon mallintamisen suunnittelua ja toteutuksen vaiheita peliin. Työssä seurataan hahmomallinnuksen tekemistä valmiin konseptin pohjalta The Dark Eye: Book of Heroes -peliin. Tavoitteena on käydä läpi, millaisia ominaisuuksia pelihahmon mallilta vaaditaan, jotta se toimii sujuvasti pelimoottorissa.
Työssä käydään läpi suunnittelun vaiheita hahmosuunnittelun kannalta, sekä kerrotaan miten peli, johon hahmoa tehdään, vaikuttaa prosessiin. Hahmosuunnittelun teoriaa työ sisältää sen verran, kun mallinnettavan hahmon kannalta on oleellista.
Opinnäytetyössä perehdytään myös siihen, millaisia asioita on hyvä pitää mielessä, kun mallinnetaan hahmoa nimenomaan peliin. Esimerkiksi kameralla ja pelialustalla on vaikutusta siihen, millaisia ratkaisuja mallintajan kannattaa tehdä.
Mallin suunnittelusta edetään sen toteuttamiseen. 3D-mallin tekeminen kuvataan opinnäytetyössä vaihe kerrallaan. Tarkoitus on luoda selkeä mutta ytimekäs kokonaisuus, mitä kaikkea pelihahmon mallinnus alusta loppuun pitää sisällään. Mallin mallintamisen ja teksturoimisen jälkeen hahmo rigataan ja animoidaan, jonka jälkeen se lopulta viedään pelimoottoriin.
Työssä käydään läpi suunnittelun vaiheita hahmosuunnittelun kannalta, sekä kerrotaan miten peli, johon hahmoa tehdään, vaikuttaa prosessiin. Hahmosuunnittelun teoriaa työ sisältää sen verran, kun mallinnettavan hahmon kannalta on oleellista.
Opinnäytetyössä perehdytään myös siihen, millaisia asioita on hyvä pitää mielessä, kun mallinnetaan hahmoa nimenomaan peliin. Esimerkiksi kameralla ja pelialustalla on vaikutusta siihen, millaisia ratkaisuja mallintajan kannattaa tehdä.
Mallin suunnittelusta edetään sen toteuttamiseen. 3D-mallin tekeminen kuvataan opinnäytetyössä vaihe kerrallaan. Tarkoitus on luoda selkeä mutta ytimekäs kokonaisuus, mitä kaikkea pelihahmon mallinnus alusta loppuun pitää sisällään. Mallin mallintamisen ja teksturoimisen jälkeen hahmo rigataan ja animoidaan, jonka jälkeen se lopulta viedään pelimoottoriin.