Vaateyrityksien markkinointiviestintä Instagramissa
Palminen, Anniina (2020)
Palminen, Anniina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012624
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on vaatebrändin markkinointiviestintä Instagramissa. Opinnäytetyö on laadultaan toiminnallinen. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda markkinointiviestinnän opas Instagramia varten, ja tällä oppaalla vaatebrändin on mahdollista kasvattaa bränditietoisuutta sekä oppia tuottamaan sisältöä, joka auttaa tehostamaan myyntiä. Lopullinen opas on suunnattu henkilöille, jolla ei ole ollenkaan tai vain vähän kokemusta Instagramin käytöstä markkinointiviestinnän välineenä, ja opas pyrkii auttamaan kokemattoman brändin alkuun eri Instagramin toimintojen käytössä.
Tietoperustassa käsitellään brändäystä ja sosiaalisen median markkinointia ja syvennytään tarinankerrontaan ja brändäykseen vaateteollisuudessa ja sen eri ominaisuuksiin. Lisäksi tietoperustassa käydään läpi Instagram-markkinointia ja Instagramin eri ominaisuuksien hyödyntämistä brändin markkinoinnissa sekä sen vaikutusta vaateteollisuudessa. Tietoperustassa esitellään myös Instagramin vaikuttajamarkkinointia vaateteollisuudessa.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa määritellään myös oppaan kohderyhmä, jota hyödynnetään läpi produktin. Oppaassa keskitytään Instagramin käyttöön yritysten ja markkinoinnin näkökulmasta. Opas on tehty selkeään ja helposti luettavaan muotoon PowerPoint-ohjelmalla. Lopullinen opas valmistui toukokuussa vuonna 2020. Opinnäytetyössä käydään läpi oppaan suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä vaiheita kuten aiheen valintaa, visuaalista suunnittelua ja oppaan rakennetta.
Opinnäytetyön lopussa pohditaan koko prosessia ja työn johtopäätöksiä. Opinnäytetyön tietoperustan ja oppaan valmistuttua johtopäätökset olivat selkeitä. Vaatealan yrityksen kannattaa huomioida oppaassa esiintuotuja asioita, jotta saavuttaakseen parhaan tuloksen ja menestyksen sosiaalisen median markkinointiin liittyvissä toimissaan. Opinnäytetyön tekijä myös arvioi produktin eli Instagram-oppaan onnistumista ja sen kehittämissuunnitelmia, sekä arvioi koko opinnäytetyöprosessin onnistumista ja omaa oppimistaan.
Tietoperustassa käsitellään brändäystä ja sosiaalisen median markkinointia ja syvennytään tarinankerrontaan ja brändäykseen vaateteollisuudessa ja sen eri ominaisuuksiin. Lisäksi tietoperustassa käydään läpi Instagram-markkinointia ja Instagramin eri ominaisuuksien hyödyntämistä brändin markkinoinnissa sekä sen vaikutusta vaateteollisuudessa. Tietoperustassa esitellään myös Instagramin vaikuttajamarkkinointia vaateteollisuudessa.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa määritellään myös oppaan kohderyhmä, jota hyödynnetään läpi produktin. Oppaassa keskitytään Instagramin käyttöön yritysten ja markkinoinnin näkökulmasta. Opas on tehty selkeään ja helposti luettavaan muotoon PowerPoint-ohjelmalla. Lopullinen opas valmistui toukokuussa vuonna 2020. Opinnäytetyössä käydään läpi oppaan suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä vaiheita kuten aiheen valintaa, visuaalista suunnittelua ja oppaan rakennetta.
Opinnäytetyön lopussa pohditaan koko prosessia ja työn johtopäätöksiä. Opinnäytetyön tietoperustan ja oppaan valmistuttua johtopäätökset olivat selkeitä. Vaatealan yrityksen kannattaa huomioida oppaassa esiintuotuja asioita, jotta saavuttaakseen parhaan tuloksen ja menestyksen sosiaalisen median markkinointiin liittyvissä toimissaan. Opinnäytetyön tekijä myös arvioi produktin eli Instagram-oppaan onnistumista ja sen kehittämissuunnitelmia, sekä arvioi koko opinnäytetyöprosessin onnistumista ja omaa oppimistaan.