Egenvård för klienter - hur professionella kan handleda, bemöta och motivera : Simulering som inlärningsmetod för professionella inom social- och hälsovård
Sandberg, Jenny (2020)
Sandberg, Jenny
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012611
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet är att öka förståelsen för egenvård samt att lyfta fram konkreta sätt på vilka professionella inom social- och hälsovården kan handleda, bemöta och motivera sina klienter inom egenvård. Målet med arbetet är att utforma en simuleringsövning för professionella baserad på materialet i arbetet samt att presentera simulering som en inlärningsmetod.
Denna kvalitativa studie baserar sig på en narrativ litteraturöversikt av varierande litteratur samt pilotering av simuleringsövningen. Materialet är samlat från och består av böcker, studier sökta i databaserna EBSCO (Academic Search Elite), och SweMed+ samt Dorothe E. Orems teorier om egenvård. I teoridelen presenteras olika områden som berör egenvård, handledning, motivation och bemötande samt simuleringsteori. Examensarbetet är en del av projektet ”DigiSimÅbo” vars syfte är att presentera simulering som inlärningsmetod för vård- och socionomstuderande.
Arbetets slutprodukt är en simuleringsövning som ska kunna användas av professionella inom social- och hälsovården som en inlärningsmetod för att öva på sociala situationer så som handledning, motivering och bemötandet av klienter inom egenvård.
Denna kvalitativa studie baserar sig på en narrativ litteraturöversikt av varierande litteratur samt pilotering av simuleringsövningen. Materialet är samlat från och består av böcker, studier sökta i databaserna EBSCO (Academic Search Elite), och SweMed+ samt Dorothe E. Orems teorier om egenvård. I teoridelen presenteras olika områden som berör egenvård, handledning, motivation och bemötande samt simuleringsteori. Examensarbetet är en del av projektet ”DigiSimÅbo” vars syfte är att presentera simulering som inlärningsmetod för vård- och socionomstuderande.
Arbetets slutprodukt är en simuleringsövning som ska kunna användas av professionella inom social- och hälsovården som en inlärningsmetod för att öva på sociala situationer så som handledning, motivering och bemötandet av klienter inom egenvård.