Helky kannel, kaiu urut: Sovituksia kanteleelle ja uruille sekä raportti produktiokonsertista
Paakinaho, Jenny (2020)
Paakinaho, Jenny
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012535
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteproduktion tavoitteena oli tuoda esiin hiukan tavallisesta poikkeava soitinyhdistelmä, urut ja kantele. Tavoitteena oli käyttää molempien soittimien luontaisia vahvuuksia hyödyksi sovittamisessa sekä löytää yhteys soittimien dialogina. Työn taiteellinen osuus oli konsertti ”Helky kannel, kaiu urut”, jossa soitimme mieheni Antin kanssa sovittamani kappaleet uruille ja kanteleelle, sekä soolokappaleita kanteleilla ja uruilla. Konsertissa esiintyi minun (urut ja kantele) lisäksi Antti Paakinaho (kantele). Konsertti taltioitiin ja se on kuunneltavissa Theseuksessa.
Työn alussa kerrotaan teosten valitsemisesta konserttiin sekä niiden sovittamisesta kanteleelle ja uruille. Lisäksi alussa pohditaan molempien soittimien luonnetta ja yhteissoiton haasteita. Seuraavaksi kerrotaan konserttiin valmistautumisesta, konsertista ja kyselyn purkamisesta. Konsertista tehtiin vapaamuotoinen kysely konserttiyleisölle.
Työni oli hyödyllinen ajateltuna tulevaa työtäni kanttorina. Sain paljon kokemusta sovittamisesta ja konsertin järjestämisestä. Opinnäytetyön osana järjestetty konsertti osoitti, että kantele–urut-soitinyhdistelmä kiinnostaa ihmisiä. Palaute konserttiyleisöltä oli positiivista ja kannustavaa. Konsertissa sattuneet pienet virheet soitossa ja soittimien epätasainen balanssi joissakin kappaleissa toivat kehittämisen tarvetta seuraavaan konserttiin. Työ auttoi ymmärtämään, että huolellinen konserttia edeltävä työ on tärkeää. Sovittamiseen ja soittamisen harjoitteluun sekä duon toisen soittajan kanssa muodostuvan balanssin kuunteluun on käytettävä enemmän aikaa.
Työn alussa kerrotaan teosten valitsemisesta konserttiin sekä niiden sovittamisesta kanteleelle ja uruille. Lisäksi alussa pohditaan molempien soittimien luonnetta ja yhteissoiton haasteita. Seuraavaksi kerrotaan konserttiin valmistautumisesta, konsertista ja kyselyn purkamisesta. Konsertista tehtiin vapaamuotoinen kysely konserttiyleisölle.
Työni oli hyödyllinen ajateltuna tulevaa työtäni kanttorina. Sain paljon kokemusta sovittamisesta ja konsertin järjestämisestä. Opinnäytetyön osana järjestetty konsertti osoitti, että kantele–urut-soitinyhdistelmä kiinnostaa ihmisiä. Palaute konserttiyleisöltä oli positiivista ja kannustavaa. Konsertissa sattuneet pienet virheet soitossa ja soittimien epätasainen balanssi joissakin kappaleissa toivat kehittämisen tarvetta seuraavaan konserttiin. Työ auttoi ymmärtämään, että huolellinen konserttia edeltävä työ on tärkeää. Sovittamiseen ja soittamisen harjoitteluun sekä duon toisen soittajan kanssa muodostuvan balanssin kuunteluun on käytettävä enemmän aikaa.