Uuden erikoissairaanhoidossa käyttöön otettavan potilastietojärjestelmän koulutuksen jatkokehittäminen
Södergård, Linda (2020)
Södergård, Linda
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012526
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli uuden erikoissairaanhoidossa käyttöön otettavan potilastietojärjestelmän koulutuksen jatkokehittäminen. Tutkimuksen kohdeorganisaationa oli Satakunnan sairaanhoitopiiri. Tutkimuksen tavoitteena oli jatkokehittää uuden potilastietojärjestelmän käyttöönottovaihetta ja löytää sekä kouluttajia että koulutettavia hyödyttäviä kehittämiskohteita jo toteutetusta koulutusprosessista.
Kehittämistyön teoreettiset lähtökohdat muodostuivat kolmen komponentin eli tietojärjestelmien, oppimisen ja koulutuksen ympärille. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin teoreettisen viitekehyksen osa-alueita rajatusti ja teoriapohja pyrittiin rakentamaan mahdollisimman hyvin kehittämistyötä tukevaksi.
Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus, koska tavoitteena oli tuottaa kehittämisideoita todelliseen toimintaympäristöön. Empiirinen aineisto kerättiin kohdeorganisaation osastonsihteereille teetetyn kyselyn sekä pienellä ryhmällä suoritetun, kouluttajista koostuneen ryhmäteemahaastattelun avulla. Lisäksi tukevana tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia sekä koulutusvaiheessa että uuden potilastietojärjestelmän käyttöönoton hetkellä. Tutkimusmenetelmien avulla pyrittiin selvittämään käyttäjien ja kouluttajien mielipiteitä siitä, miten koulutusprosessia voitaisiin jatkokehittää tulevaisuutta ajatellen.
Tutkimuksen tulosten mukaan koulutusprosessi oli pääpiirteittäin onnistunut, mutta jatkossa ainakin aikataulutus, koulutusryhmien ryhmäjako sekä koulutusten sisällöt kaipaavat tarkennusta ja toimenpiteitä. Kyselyn vastauksista kävi selkeästi ilmi se, että koulutettavat kaipaavat enemmän konkreettisia esimerkkejä omaa työtään varten. Näkymien ja sovellusten yleiseen tarkasteluun riittänee auditoriokoulutus ja/tai virtuaalinen oppimisympäristö.
Tutkimustulosten perusteella kohdeorganisaatiolle ja kouluttajille laadittiin lista kehittämisehdotuksista. Nämä kehittämisehdotukset perustuvat toteutetun kyselyn ja haastattelun vastauksiin sekä itse tekemiini havaintoihin koulutusprosessin varrelta. The topic of the thesis was the further development of the training of a new patient information system to be introduced in special care. The target organization of the study was the Satakunta Hospital District. The aim of the study was to further develop the implementation phase of the new post-statistical information system and to find development targets for the benefit of both trainers and trainees in the already implemented training process.
The theoretical starting points of the development work were formed around three components, namely information systems, learning and education. The theoretical part of the study dealt with the aspects of the theoretical framework in a limited way and the aim was to build the theoretical basis as well as possible to support the development work.
The case study was chosen as the approach of the study because the aim was to generate development ideas for the real operating environment. Empirical material was collected through a questionnaire commissioned by the department secretaries of the target organization and a small group interview of trainers conducted with a small group. In addition, observation was used as a supportive research method both during the training phase and at the time of the introduction of the new patient information system. The research methods were used to find out the opinions of users and trainers on how the training process could be further developed for the future.
According to the results of the study, the training process was generally successful, but in the future at least the scheduling, the group division of the training groups and the contents of the training need clarification and measures. The responses to the survey made it clear that trainees need more concrete examples for their own work. Auditorium training and / or a virtual learning environment may be sufficient for a general review of views and applications.
Based on the research results, a list of development proposals was prepared for the target organization and trainers. These development suggestions are based on the answers to the survey and interview and the observations I made during the training process.
Kehittämistyön teoreettiset lähtökohdat muodostuivat kolmen komponentin eli tietojärjestelmien, oppimisen ja koulutuksen ympärille. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin teoreettisen viitekehyksen osa-alueita rajatusti ja teoriapohja pyrittiin rakentamaan mahdollisimman hyvin kehittämistyötä tukevaksi.
Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus, koska tavoitteena oli tuottaa kehittämisideoita todelliseen toimintaympäristöön. Empiirinen aineisto kerättiin kohdeorganisaation osastonsihteereille teetetyn kyselyn sekä pienellä ryhmällä suoritetun, kouluttajista koostuneen ryhmäteemahaastattelun avulla. Lisäksi tukevana tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia sekä koulutusvaiheessa että uuden potilastietojärjestelmän käyttöönoton hetkellä. Tutkimusmenetelmien avulla pyrittiin selvittämään käyttäjien ja kouluttajien mielipiteitä siitä, miten koulutusprosessia voitaisiin jatkokehittää tulevaisuutta ajatellen.
Tutkimuksen tulosten mukaan koulutusprosessi oli pääpiirteittäin onnistunut, mutta jatkossa ainakin aikataulutus, koulutusryhmien ryhmäjako sekä koulutusten sisällöt kaipaavat tarkennusta ja toimenpiteitä. Kyselyn vastauksista kävi selkeästi ilmi se, että koulutettavat kaipaavat enemmän konkreettisia esimerkkejä omaa työtään varten. Näkymien ja sovellusten yleiseen tarkasteluun riittänee auditoriokoulutus ja/tai virtuaalinen oppimisympäristö.
Tutkimustulosten perusteella kohdeorganisaatiolle ja kouluttajille laadittiin lista kehittämisehdotuksista. Nämä kehittämisehdotukset perustuvat toteutetun kyselyn ja haastattelun vastauksiin sekä itse tekemiini havaintoihin koulutusprosessin varrelta.
The theoretical starting points of the development work were formed around three components, namely information systems, learning and education. The theoretical part of the study dealt with the aspects of the theoretical framework in a limited way and the aim was to build the theoretical basis as well as possible to support the development work.
The case study was chosen as the approach of the study because the aim was to generate development ideas for the real operating environment. Empirical material was collected through a questionnaire commissioned by the department secretaries of the target organization and a small group interview of trainers conducted with a small group. In addition, observation was used as a supportive research method both during the training phase and at the time of the introduction of the new patient information system. The research methods were used to find out the opinions of users and trainers on how the training process could be further developed for the future.
According to the results of the study, the training process was generally successful, but in the future at least the scheduling, the group division of the training groups and the contents of the training need clarification and measures. The responses to the survey made it clear that trainees need more concrete examples for their own work. Auditorium training and / or a virtual learning environment may be sufficient for a general review of views and applications.
Based on the research results, a list of development proposals was prepared for the target organization and trainers. These development suggestions are based on the answers to the survey and interview and the observations I made during the training process.