MOOC-oppimisympäristön käyttöönotto: Open edX -järjestelmän asennus ja pilotointi
Peltoniemi, Matti (2020)
Peltoniemi, Matti
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012491
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli verrata MOOC-alustan (Massive Open Online Course) piirteitä perinteisiin oppimisympäristöihin. Työssä otettiin MOOC-oppimisalusta pilottikäyttöön ja tutkittiin alustan soveltuvuutta sekä oman oppilaitoksen sisäiseen että laajemman yleisön käyttöön. Oppimisalusta valittiin pilottihankkeen tarpeisiin perustuen ja asennettiin organisaation omaan palvelinympäristöön.
Oppimisympäristöjä vertailtiin niistä julkaistun tutkimustiedon ja niiden omien dokumentaatioiden avulla. Pilottiin valitusta oppimisalustasta saatiin käytännön kokemuksia käyttöönoton, ylläpidon ja kurssien tuottamisen näkökulmista.
Työssä havaittiin, että valitun alustan käyttöönotto ja ylläpito vaatii verrattain paljon työtä ja suunnittelua järjestelmän monimutkaisuuden takia. Käyttöönoton työvaiheet dokumentointiin ja kehitettiin organisaation infrastruktuuriin sopivia käytäntöjä oppimisalustan ylläpitoon.
Pilottikäytössä alusta todettiin ominaisuuksiltaan monipuoliseksi oppimisympäristöksi ja puhtaan MOOC-käytön lisäksi soveltuvaksi myös perinteisempään verkko-opetukseen ja lähiopetuksen tueksi.
Oppimisympäristöjä vertailtiin niistä julkaistun tutkimustiedon ja niiden omien dokumentaatioiden avulla. Pilottiin valitusta oppimisalustasta saatiin käytännön kokemuksia käyttöönoton, ylläpidon ja kurssien tuottamisen näkökulmista.
Työssä havaittiin, että valitun alustan käyttöönotto ja ylläpito vaatii verrattain paljon työtä ja suunnittelua järjestelmän monimutkaisuuden takia. Käyttöönoton työvaiheet dokumentointiin ja kehitettiin organisaation infrastruktuuriin sopivia käytäntöjä oppimisalustan ylläpitoon.
Pilottikäytössä alusta todettiin ominaisuuksiltaan monipuoliseksi oppimisympäristöksi ja puhtaan MOOC-käytön lisäksi soveltuvaksi myös perinteisempään verkko-opetukseen ja lähiopetuksen tueksi.