Markkinointistrategia urheiluseuralle
Manninen, Susanna (2020)
Manninen, Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012484
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luotiin markkinointistrategia keravalaiselle voimisteluseuralle Keravan Voimistelijat KNV ry:lle. Vuonna 1937 perustettu seura on yksi toiminta-alueensa suurimpia urheiluseuroja tarjoten kaiken ikäisille ja tasoisille liikkujille laadukasta ja monipuolista harrastetoimintaa sekä kilpavalmennusta.
Teoriaosuus käsittelee urheilumarkkinointia ja sen erityispiirteitä sekä markkinointistrategiaa ja sen eri osia. Markkinointistrategian teoriaa käsittelevässä osuudessa urheilun ja seuratoiminnan näkökulma otetaan huomioon. Teoria pohjautuu aihekirjallisuuteen sekä elektronisiin lähteisiin, joita on käytetty monipuolisesti työn tavoitteet huomioiden.
Empiirinen osio käsittelee Keravan Voimistelijat KNV ry:n nykyistä tilaa sekä markkinointistrategian luomisprosessia, jossa perehdytään nykytilaan, tavoitteiden ja mittareiden asetantaan sekä kohderyhmien määrittelyyn. Strategian toteutumisen kannalta vaadittavat toimenpiteet on myös otettu huomioon. Lopuksi syntynyt visuaalinen tuotos markkinointistrategiasta toimii työvälineenä strategian jalkauttamisessa.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt markkinointistrategia antaa toimeksiantajalla suunnan tulevaisuuden markkinoinnille ja auttaa markkinoinnin oikeanlaisessa kohdentamisessa.
Teoriaosuus käsittelee urheilumarkkinointia ja sen erityispiirteitä sekä markkinointistrategiaa ja sen eri osia. Markkinointistrategian teoriaa käsittelevässä osuudessa urheilun ja seuratoiminnan näkökulma otetaan huomioon. Teoria pohjautuu aihekirjallisuuteen sekä elektronisiin lähteisiin, joita on käytetty monipuolisesti työn tavoitteet huomioiden.
Empiirinen osio käsittelee Keravan Voimistelijat KNV ry:n nykyistä tilaa sekä markkinointistrategian luomisprosessia, jossa perehdytään nykytilaan, tavoitteiden ja mittareiden asetantaan sekä kohderyhmien määrittelyyn. Strategian toteutumisen kannalta vaadittavat toimenpiteet on myös otettu huomioon. Lopuksi syntynyt visuaalinen tuotos markkinointistrategiasta toimii työvälineenä strategian jalkauttamisessa.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt markkinointistrategia antaa toimeksiantajalla suunnan tulevaisuuden markkinoinnille ja auttaa markkinoinnin oikeanlaisessa kohdentamisessa.