Selvitys aluksilla tehtävien vaarallisten töiden johtamisesta ja valvonnasta
Kaarretkoski, Pasi (2020)
Kaarretkoski, Pasi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912409
Tiivistelmä
Laivojen konehuoneissa tehdään paljon erilaisia vaarallisiksi luokiteltuja töitä. Tässä opinnäytetyössä valittiin ja tutkittiin niistä kolmea: tulityöt, nostotyöt/korkean paikan työt sekä vaaralliset kemikaalit.
Työn tavoitteena oli tutkia ja selvittää haastattelemalla laivojen konepäällystöön kuuluvia henkilöitä, millä eri tavoilla vaarallisten töiden johtamista, valvontaa ja turvallisuutta voisi kehittää sekä mitkä asiat haastatellut kokivat muuten tärkeiksi. Mahdollisia kehityskohteita kouluopetukseen kysyttiin, sekä myös pohdintaa eri kansallisuuksien mahdollisista eroavaisuuksista työskentelytapojen suhteen sekä eri kielten vaikutusta johtamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosiossa esitetään jokaisesta valitusta vaarallisesta työstä tiivistetty yleisesitys, pääpainon ollessa lainsäädännössä, ohjeistuksissa ja säädöksissä. Yhdistettynä haastattelujen tuloksiin tutkimus tarjoaa uutta tietoa ja näkökulmaa niin meri-insinööriopiskelijoille kuin myös opettajille.
Haastattelutuloksien mukaan aluksilla on jonkin verran kehitettävää vaarallisten töiden johtamisen ja valvonnan suhteen, vaikka tilanne suomalaisilla aluksilla onkin yleisesti hyvä. Suurimmat kehityskohteet löytyivät kemikaalien tuntemisessa ja käsittelyssä, sekä kiireen ja resurssien puutteen aiheuttamassa valvonnan vähyydessä.
Työn tavoitteena oli tutkia ja selvittää haastattelemalla laivojen konepäällystöön kuuluvia henkilöitä, millä eri tavoilla vaarallisten töiden johtamista, valvontaa ja turvallisuutta voisi kehittää sekä mitkä asiat haastatellut kokivat muuten tärkeiksi. Mahdollisia kehityskohteita kouluopetukseen kysyttiin, sekä myös pohdintaa eri kansallisuuksien mahdollisista eroavaisuuksista työskentelytapojen suhteen sekä eri kielten vaikutusta johtamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosiossa esitetään jokaisesta valitusta vaarallisesta työstä tiivistetty yleisesitys, pääpainon ollessa lainsäädännössä, ohjeistuksissa ja säädöksissä. Yhdistettynä haastattelujen tuloksiin tutkimus tarjoaa uutta tietoa ja näkökulmaa niin meri-insinööriopiskelijoille kuin myös opettajille.
Haastattelutuloksien mukaan aluksilla on jonkin verran kehitettävää vaarallisten töiden johtamisen ja valvonnan suhteen, vaikka tilanne suomalaisilla aluksilla onkin yleisesti hyvä. Suurimmat kehityskohteet löytyivät kemikaalien tuntemisessa ja käsittelyssä, sekä kiireen ja resurssien puutteen aiheuttamassa valvonnan vähyydessä.