Tukiviittomat kommunikaation tukena varhaiskasvatuksessa
Virtanen, Maria (2020)
Virtanen, Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912330
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tikkurilan kampus Sosiaaliala Varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuuden tuottavat opinnot 2020 Tukiviittomat kommunikaation tukena varhaiskasvatuksessa Using the supportive symbols of sign language in a kindergarten Opinnäytetyöni on portfoliotyylinen kehittämisprojekti, joka on luotu Bulb-alustalle hyödyntäen myös Youtube- videopalvelua. Työ on tehty yhteistyössä Järvenpään kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa. Idea työhön lähti omasta mielenkiinnostani tukiviittomiin sekä työelämän tarpeesta. Työn tavoitteena oli luoda mielenkiintoinen, helppo ja selkeä tapa, jolla varhaiskasvattajat voisivat itsenäisesti opetella tukiviittomia ja näin ollen rohkaistua käyttämään niitä päiväkodin arjessa. Lisäksi tavoitteena oli lisätä varhaiskasvattajien osaamista kielen ja puheen kehityksen tukemisessa. Opinnäytetyöni keskeisiä teemoja ovat lapsen kielen ja puheen kehitys, lapsen kielenkehityksen vaikeudet sekä kielenkehityksen tukeminen. Näiden lisäksi keskeisiä teemoja ovat varhaiskasvatus ja varhaiserityiskasvatus sekä puhetta tukevat ja korvaavat menetelmät, joista keskityn tukiviittomiin. Suunnittelin kahdelle Järvenpään päiväkodille kasvattajien käyttöön Tukiviittomien starttipaketin, joka sisältää kuusi videota, joissa on yhteensä 58 tukiviittomaa. Näiden videoiden tarkoituksena on antaa jokaiselle varhaiskasvatuksen työntekijälle mahdollisuus tutustua ja oppia käyttämään tukiviittomia päiväkodin arjessa ja näin tukea lasten kielen kehitystä varhaiskasvatuksessa. Videot ovat lyhyitä, vain minuutin mittaisia, joten niiden avulla voi harjoitella ryhmässä tarvittavia tukiviittomia. Tukiviittomien starttipakettia varten on työntekijöille tehty sähköinen kysely, jossa kartoitettiin heidän näkemystään tärkeistä tukiviittomista päiväkodin arjessa. Näitä vastauksia on hyödynnetty videoita tehdessä. Teoriatieto painottuu alle kolmevuotiaiden kielen ja puheen kehitykseen, eri kielenhäiriöihin sekä puheen kehityksen tukemiseen. Tämän lisäksi työstä saa neuvoa, kuinka lähteä käyttämään tukiviittomia lapsen kanssa. Aihe on tärkeä ja käytännönläheinen, sillä jokainen lapsia haluaa tulla kuulluksi, nähdyksi ja ymmärretyksi. Tukiviittoma-termi kuvastaa hyvin tukiviittomien merkitystä, sillä niiden merkitys on nimensä mukaisesti tukea puhetta. Tukiviittomien avulla voidaan täydentää, korvata ja kehittää monipuolisesti lapsen kehittyvää kieltä. Tukiviittomat mahdollistavat lapselle ilmaista itseään ja ymmärtää muita ihmisiä.