Kotihoidon hoitajien kokemuksia teknologian käyttöönotosta sekä käsityksiä omasta teknologian osaamisesta : Case Evondos
Seppänen, Vappu (2020)
Seppänen, Vappu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912321
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka aihe muotoutui yhdessä Evondos Oy:n ja Kirkkonummen kotihoidon edustajien kanssa käytyjen keskustelujen perusteella. Kehittämistyön tekijällä itsellään on mielenkiintoa ajankohtaista ja yhteiskunnallista haastetta kotihoidon kehittämistä kohtaan, ja kiinnostus selvittää hoitohenkilöstön suhdetta teknologiaan.
Tutkimuskohteena tässä kehittämistyössä oli Kirkkonummen kotihoito. Tarkoituksena oli selvittää kotihoidon lähihoitajien ja sairaanhoitajien käsityksiä omasta teknologian osaamisesta ja kuvata heidän kokemuksiaan Evondos -palvelun käyttöönotosta. Palvelu muodostuu lääkeannostelurobotista E300 ja etähoitojärjestelmästä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa Evondos -palvelun käyttöönottokäytäntöjen kehittämiseen ja työkaluja Kirkkonummen kotihoidon käyttöön ajatellen uusien teknologioiden käyttöönottoja tulevaisuudessa.
Kehittämistyön tutkimusosio toteutettiin kvalitatiivisesti ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistujiksi valittiin tarkoituksenmukaista otantaa käyttäen neljä Kirkkonummen kotihoidon lähihoitajaa ja neljä sairaanhoitajaa. Aineisto analysoitiin induktiivisesti sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti. Tutkimustuloksista nousi esiin huomionarvoisesti kokemukset Evondos -palvelun käytön aloittamisesta. Pitkä viive koulutuksen ja käytön aloittamisen välillä lisäsi epävarmuutta, koska tauon jälkeen oli vaikeaa muistaa, miten laite toimii. Toinen oleellinen havainto liittyi haastateltavien teknologian hallitsemiseen. Osaamisen riittävyys ajatellen tulevaisuuden työelämässä tarvittavia teknologiatietoja- ja taitoja koettiin pääosin heikoksi.
Tutkimustulosten perusteella järjestettiin kehittämistyöpaja, joka toteutettiin ryhmätyöskentelynä Innopajan periaatteita mukaillen. Kehittämistyöpajassa työstettiin näitä kahta edellä mainittua tutkimusosion tuloksista esiin noussutta aihetta. Tavoitteena oli tuottaa näkemystä ja ratkaisuideoita valittuihin aiheisiin liittyen. Ryhmien tuotoksia voidaan jatkokehittää myöhemmin.
Kehittämistyön tekijän yllätti tieto, miten paljon hoitohenkilöstö tarvitsee tukea teknologian suhteen. Jatkotutkimusaiheena esitän kattavampaa tutkimusta liittyen työnantajan keinoihin tukea henkilöstön tarvetta teknologian osaamiseen liittyen, jotta oltaisiin siltä osin valmiimpia jalkauttamaan uusia teknologioita työyhteisöön. Parempi teknologiaosaaminen on molempien osapuolten sekä myös teknologiayrityksen etu. The theme of this thesis took shape from discussions with Evondos Oy and home care department of the city of Kirkkonummi. The author of this thesis has interest towards development of home care which in year 2020 has societal and topical challenges.
The purpose of this thesis was to find out how practical nurses and registered nurses from the home care department of the city of Kirkkonummi see their own knowledge of technology and what kind of experiences they had about a deployment of Evondos service (medication dispensing service). The aim was that results presented in this thesis can be used to improve deployment practices of Evondos service, as well as the home care department of the city of Kirkkonummi can benefit from the research results as tools in the future when deploying new technologies.
The research method used was qualitative theme interview. The material was collected by interviewing four practical nurses and four registered nurses from the home care department of the city of Kirkkonummi. The material was analyzed by using the means of content analysis.
The results showed that a long time delay between Evondos service training and using the service in action increased uncertainty. In that case it was difficult to remember how the medication dispenser worked. Other significant observation was related to knowledge of the technology by interviewees. The interviewees felt that their knowledge of future technology know-how requirements was insufficient. On basis of these two significant research results a development workshop was organized by using the principles of Innopaja. Participants worked in teams aiming to have deeper view and to produce solution ideas for the two main observations. The workshop ideas can be used for further development later.
One of the main unexpected finding of the study was the high need for supporting nursing personnel in adopting new technology skills. Future research should be targeted at studying in more detail how employers could better support these needs while taking into account future deployment of new technologies in work community. The results of this study highlight the importance technological competence, as it is beneficial for all parties involved: the employee, employer as well technology company.
Tutkimuskohteena tässä kehittämistyössä oli Kirkkonummen kotihoito. Tarkoituksena oli selvittää kotihoidon lähihoitajien ja sairaanhoitajien käsityksiä omasta teknologian osaamisesta ja kuvata heidän kokemuksiaan Evondos -palvelun käyttöönotosta. Palvelu muodostuu lääkeannostelurobotista E300 ja etähoitojärjestelmästä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa Evondos -palvelun käyttöönottokäytäntöjen kehittämiseen ja työkaluja Kirkkonummen kotihoidon käyttöön ajatellen uusien teknologioiden käyttöönottoja tulevaisuudessa.
Kehittämistyön tutkimusosio toteutettiin kvalitatiivisesti ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluihin osallistujiksi valittiin tarkoituksenmukaista otantaa käyttäen neljä Kirkkonummen kotihoidon lähihoitajaa ja neljä sairaanhoitajaa. Aineisto analysoitiin induktiivisesti sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti. Tutkimustuloksista nousi esiin huomionarvoisesti kokemukset Evondos -palvelun käytön aloittamisesta. Pitkä viive koulutuksen ja käytön aloittamisen välillä lisäsi epävarmuutta, koska tauon jälkeen oli vaikeaa muistaa, miten laite toimii. Toinen oleellinen havainto liittyi haastateltavien teknologian hallitsemiseen. Osaamisen riittävyys ajatellen tulevaisuuden työelämässä tarvittavia teknologiatietoja- ja taitoja koettiin pääosin heikoksi.
Tutkimustulosten perusteella järjestettiin kehittämistyöpaja, joka toteutettiin ryhmätyöskentelynä Innopajan periaatteita mukaillen. Kehittämistyöpajassa työstettiin näitä kahta edellä mainittua tutkimusosion tuloksista esiin noussutta aihetta. Tavoitteena oli tuottaa näkemystä ja ratkaisuideoita valittuihin aiheisiin liittyen. Ryhmien tuotoksia voidaan jatkokehittää myöhemmin.
Kehittämistyön tekijän yllätti tieto, miten paljon hoitohenkilöstö tarvitsee tukea teknologian suhteen. Jatkotutkimusaiheena esitän kattavampaa tutkimusta liittyen työnantajan keinoihin tukea henkilöstön tarvetta teknologian osaamiseen liittyen, jotta oltaisiin siltä osin valmiimpia jalkauttamaan uusia teknologioita työyhteisöön. Parempi teknologiaosaaminen on molempien osapuolten sekä myös teknologiayrityksen etu.
The purpose of this thesis was to find out how practical nurses and registered nurses from the home care department of the city of Kirkkonummi see their own knowledge of technology and what kind of experiences they had about a deployment of Evondos service (medication dispensing service). The aim was that results presented in this thesis can be used to improve deployment practices of Evondos service, as well as the home care department of the city of Kirkkonummi can benefit from the research results as tools in the future when deploying new technologies.
The research method used was qualitative theme interview. The material was collected by interviewing four practical nurses and four registered nurses from the home care department of the city of Kirkkonummi. The material was analyzed by using the means of content analysis.
The results showed that a long time delay between Evondos service training and using the service in action increased uncertainty. In that case it was difficult to remember how the medication dispenser worked. Other significant observation was related to knowledge of the technology by interviewees. The interviewees felt that their knowledge of future technology know-how requirements was insufficient. On basis of these two significant research results a development workshop was organized by using the principles of Innopaja. Participants worked in teams aiming to have deeper view and to produce solution ideas for the two main observations. The workshop ideas can be used for further development later.
One of the main unexpected finding of the study was the high need for supporting nursing personnel in adopting new technology skills. Future research should be targeted at studying in more detail how employers could better support these needs while taking into account future deployment of new technologies in work community. The results of this study highlight the importance technological competence, as it is beneficial for all parties involved: the employee, employer as well technology company.