Kansainvälinen työharjoittelu: Satakunnan ammattikorkeakoulun palveluliiketoiminnan opiskelijoiden kokemuksia
Myllyoja, Ada (2020)
Myllyoja, Ada
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912310
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kansainvälinen työharjoittelu Satakunnan ammattikorkeakoulun palveluliiketoiminnan aloilla. Aihetta lähestyttiin palveluliiketoiminnan opiskelijan näkökulmasta, ja tarkoituksena oli tuoda esille opiskelijoiden henkilökohtaisia kokemuksia kansainvälisestä työharjoittelusta. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Satakunnan ammattikorkeakoulun kansainvälisten asioiden toimistolle, ja opinnäytetyön aihe ideoitiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, kuinka Satakunnan ammattikorkeakoulun palveluliiketoiminnan opiskelijoiden tavoitteet kansainvälisen työharjoittelun suhteen ovat toteutuneet. Työssä tutkittiin myös sitä, miten kansainvälisen työharjoittelun suorittaminen on vaikuttanut opiskelijoiden urasuunnitteluun.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä hyödyntäen. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa Satakunnan ammattikorkeakoulun palveluliiketoiminnan opiskelijaa, joista jokainen on suorittanut kansainvälisen työharjoittelujakson vuosina 2018 – 2019. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina, jotta haastateltavien omille kokemuksille ja kommenteille jäisi tilaa. Haastattelujen avulla kerätty tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että opiskelijoiden tavoitteet työharjoittelun suhteen vaihtelivat, mutta jokainen opiskelija koki saavuttaneensa itselleen asettamat tavoitteensa harjoitteluvaihdon aikana. Kansainvälisen työharjoittelun vaikutukset opiskelijoiden työuraan ja sen suunnitteluun olivat pelkästään positiivisia, ja tavalla tai toisella kokemus auttoi jokaista opiskelijaa ymmärtämään, mitä he työuraltaan tulevaisuudessa haluavat. Jokainen tutkimukseen osallistuneista opiskelijoista näki kokemuksen pelkästään positiivisena ja suosittelisi kansainvälistä työharjoittelua myös muille opiskelijoille. Abstract
The theme of this thesis was international internship in Satakunta University of Applied Sciences’ service business study programmes. The subject was approached from the service business students’ perspective, and the purpose of the study was to bring forward the students’ personal experiences. This thesis was ordered by the International Relations Office of Satakunta University of Applied Sciences and the theme was planned together with the orderer. This thesis studied how the students’ goals for the international internship -exchange period have come true, and how the experience has affected the students’ career planning and career development.
This research was conducted by using the methods of qualitative research. Eight service business students of Satakunta University of Applied Sciences were interviewed for the research. Each interviewee had completed an international internship between the years of 2018 and 2019. To make sure the students’ experiences were heard, the interviews were carried out as semi-structured interviews. The research material was analyzed by using the methods of content analysis.
According to the results of this research, the goals the students had set for their international internship periods varied. However, each student felt they had achieved their personal goals during the internship. The effects on the students’ career development were all positive and in one way or another, the experience helped each student realize what they want from their careers in the future. Each student who participated in this research thought the experience was nothing but positive and would recommend completing an international internship for other students as well.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kansainvälinen työharjoittelu Satakunnan ammattikorkeakoulun palveluliiketoiminnan aloilla. Aihetta lähestyttiin palveluliiketoiminnan opiskelijan näkökulmasta, ja tarkoituksena oli tuoda esille opiskelijoiden henkilökohtaisia kokemuksia kansainvälisestä työharjoittelusta. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Satakunnan ammattikorkeakoulun kansainvälisten asioiden toimistolle, ja opinnäytetyön aihe ideoitiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, kuinka Satakunnan ammattikorkeakoulun palveluliiketoiminnan opiskelijoiden tavoitteet kansainvälisen työharjoittelun suhteen ovat toteutuneet. Työssä tutkittiin myös sitä, miten kansainvälisen työharjoittelun suorittaminen on vaikuttanut opiskelijoiden urasuunnitteluun.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä hyödyntäen. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa Satakunnan ammattikorkeakoulun palveluliiketoiminnan opiskelijaa, joista jokainen on suorittanut kansainvälisen työharjoittelujakson vuosina 2018 – 2019. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina, jotta haastateltavien omille kokemuksille ja kommenteille jäisi tilaa. Haastattelujen avulla kerätty tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että opiskelijoiden tavoitteet työharjoittelun suhteen vaihtelivat, mutta jokainen opiskelija koki saavuttaneensa itselleen asettamat tavoitteensa harjoitteluvaihdon aikana. Kansainvälisen työharjoittelun vaikutukset opiskelijoiden työuraan ja sen suunnitteluun olivat pelkästään positiivisia, ja tavalla tai toisella kokemus auttoi jokaista opiskelijaa ymmärtämään, mitä he työuraltaan tulevaisuudessa haluavat. Jokainen tutkimukseen osallistuneista opiskelijoista näki kokemuksen pelkästään positiivisena ja suosittelisi kansainvälistä työharjoittelua myös muille opiskelijoille.
The theme of this thesis was international internship in Satakunta University of Applied Sciences’ service business study programmes. The subject was approached from the service business students’ perspective, and the purpose of the study was to bring forward the students’ personal experiences. This thesis was ordered by the International Relations Office of Satakunta University of Applied Sciences and the theme was planned together with the orderer. This thesis studied how the students’ goals for the international internship -exchange period have come true, and how the experience has affected the students’ career planning and career development.
This research was conducted by using the methods of qualitative research. Eight service business students of Satakunta University of Applied Sciences were interviewed for the research. Each interviewee had completed an international internship between the years of 2018 and 2019. To make sure the students’ experiences were heard, the interviews were carried out as semi-structured interviews. The research material was analyzed by using the methods of content analysis.
According to the results of this research, the goals the students had set for their international internship periods varied. However, each student felt they had achieved their personal goals during the internship. The effects on the students’ career development were all positive and in one way or another, the experience helped each student realize what they want from their careers in the future. Each student who participated in this research thought the experience was nothing but positive and would recommend completing an international internship for other students as well.