Kroppsnära digitala uppföljningsverktyg vid fysisk aktivitet : Utveckling av ett digitalt pedagogiskt inlärningsverktyg inom SotePeda 24/7-projektet
Inget, Tinja; Paavola, Anton (2020)
Inget, Tinja
Paavola, Anton
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912289
Tiivistelmä
Otillräcklig fysisk aktivitet är ett världsomfattande folkhälsoproblem. Genom att använda oss av teknologiska framsteg, som verktyg vid fysisk aktivitet kan ett individcentrerat stöd och uppföljning fördelaktigt utnyttjas. Inom SotePeda 24/7-projektet är ett av huvudmålen att öka kompetensen inom digitala och teknologiska lösningar för högskolestuderanden inom social- och hälsovården. Syftet med detta arbete är att utforma ett digitalt pedagogiskt inlärningsverktyg om kroppsnära digitala uppföljningsverktyg för högskolestuderanden inom ämnesområdet. Problemställningarna behandlar de verktyg som finns tillgängliga på Arcada och hur ett digitalt pedagogiskt inlärningsverktyg som främjar yrkeskompetens kan se ut. Dessa verktyg är Suuntos pulsbälten, Myontec Mbody 3 smartshorts, Firstbeat Bodyguard 2 och Fibion, varav en mera utförlig utvärdering görs för Myontecs Mbody 3 smartshorts och Firstbeats Bodyguard 2. Arbetet är utfört enligt Carlström & Carlström Hagmans (2006) modell för utvecklingsarbete. Inledningsvis valde vi vårt utvecklingsområde samt samlade in bakgrundsinformation om fysisk aktivitet, kroppsnära digitala uppföljningsverktyg och deras användning vid fysisk aktivitet. Det insamlade materialet utvärderades, bearbetades och sammanställdes till det digitala pedagogiska inlärningsverktyget som är konsekvensen av detta utvecklingsarbete.