Influencermarknadsföring på Instagram: En undersökning om vad för reklambilder inom klädbranschen på Instagram som väcker intresse hos Generation Y
Kinnunen, Sina (2020)
Kinnunen, Sina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912242
Tiivistelmä
Detta examensarbete undersöker hurudana klädesreklamer på Instagram som väcker mest intresse hos unga kvinnor som är födda mellan år 1980-2000. I arbetet studeras även vad för faktorer som kan påverka att en reklambild blir mer intressant. Undersökningen är gjord som fokusgruppsintervju. Allt som allt deltog åtta stycken flickor i undersökningen som delades i två grupper. Jag tog 13 olika reklambilder från Instagram och gjorde undersökningen utifrån dem. Syftet med undersökningen är att ta reda på vad för slags reklambild gällande kläder på Instagram som väcker intresse hos generation Y och vad för slags olika faktorer som kan påverka detta? Jag begränsade undersökningen till enbart kvinnor som hör till generation Y, eftersom att de använder mest Instagram och målgruppen passar bäst in i den här undersökningen. Instagram är fullt med klädesreklam gjort av influencers och det är därför viktigt att en reklambild särskiljs från de andra reklamerna. För att en reklam ska särskiljas ska den ha vissa faktorer i sig för att väcka intresse hos mottagaren. I undersökningen fick jag fram att bilder som gav mest intresse var sådana som hade enkla färger och förmedlade en lyxig och lycklig känsla. Bilden skulle även vara stilren och miljön vara behaglig för ögat. Som fortsatt studie kunde man göra undersökningen som en kvantitativ enkätstudie för att få mera respondenter.