Rakennusalan perustutkinnon haasteet
Harjuhaahto, Jari (2020)
Harjuhaahto, Jari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912233
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana on ollut laki ammatillisesta koulutuksesta. Vuoden 2018 alussa astui voimaan laki ammatillisesta koulutuksesta ja siinä yhdistettiin niin nuorisopuolen kuin aikuispuolenkin ammatillinen koulutus yhdeksi kokonaisuudeksi. Lakimuutos edellyttää koulutukselta huomattavasti suurempaa työelämälähtöisyyttä. Siitä syystä tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, millä tasolla rakennusalan yrityksissä rakennusalan perustutkintokoulutuksen tietämys ja tuntemus ovat.
Keskeisinä tutkimuskysymyksinä ovat, kuinka hyvin työmaalla toimiva vastaava työnjohtaja tuntee rakennusalan perustutkintoa, miten työssäoppimisen ohjaaminen toteutetaan yrityksessä, mikä on vastaavan työnjohtajan rooli rakennusalan opiskelijoiden ohjaamisessa sekä kuinka työssäoppimisen ohjaaminen tulisi rakennusalan yrityksissä toteuttaa.Tutkimus toteutettiin pääkaupunkiseudun rakennusalan yrityksissä. Kyselytutkimus lähetettiin yrityksissä vastaavana työnjohtajana toimiville henkilöille Webropol-kyselynä. Saatuja tuloksia on analysoitu laadullisen tutkimuksen periaatteiden mukaisesti.
Kyselyn tulosten perusteella näyttää, että rakennusalan perustutkintokoulutuksen sekä ohjaukseen liittyvät näkökohdat ovat heikot. Tilanne johtunee lähinnä siitä, että tämä on kaikille osapolille vielä hyvin uusi asia ja vaatii pitempää tarkastelujaksoa sekä tarkempaa kaikkien osapuolten seurantaa.
Tässä vaiheessa on oleellisinta, että kaikki osapuolet tiivistävät yhteistyötään ja kommunikoivat keskenään entistä tiiviimmin, jotta koulutus saadaan yrityksissä toimimaan mahdollisimman vaivattomasti sekä yhteistyö eri osapuolten välillä sujuvaksi. The starting point of the study was a change in the law on vocational education. In early 2018, a law came into force that combined youth and adult vocational training into a single entity. The change in the law required education to be more oriented to real working life. Therefore, the aim of this study is to find out the level of knowledge and understanding within construction companies of the necessary vocational education qualifications.
The key research questions are: how well the responsible foreman at the construction site knows the vocational qualifications in construction, how supervision of on-the-job learning is implemented in the company, what is the role of the responsible foreman in supervising construction students and how on-the-job learning should be implemented and supervised in construction companies.
The study was carried out in construction companies in the Helsinki metropolitan area. The survey was sent to responsible foremen of building sites as a Webropol survey. The results have been analysed in accordance with the principles of qualitative research.
Based on the results of the survey, it appears that the aspects related to vocational education qualifications and supervision of its on-the-job learning in the construction industry are at a rather weak level. The situation is likely to be mainly due to the fact that this is still a very new issue for all parties and requires a longer review period and closer monitoring of all parties.
At this stage, it is essential that all parties develop a smooth co-operation and communicate closely with each other in order to make training in companies as smooth as possible and to make co-operation between the various parties stronger.
Keskeisinä tutkimuskysymyksinä ovat, kuinka hyvin työmaalla toimiva vastaava työnjohtaja tuntee rakennusalan perustutkintoa, miten työssäoppimisen ohjaaminen toteutetaan yrityksessä, mikä on vastaavan työnjohtajan rooli rakennusalan opiskelijoiden ohjaamisessa sekä kuinka työssäoppimisen ohjaaminen tulisi rakennusalan yrityksissä toteuttaa.Tutkimus toteutettiin pääkaupunkiseudun rakennusalan yrityksissä. Kyselytutkimus lähetettiin yrityksissä vastaavana työnjohtajana toimiville henkilöille Webropol-kyselynä. Saatuja tuloksia on analysoitu laadullisen tutkimuksen periaatteiden mukaisesti.
Kyselyn tulosten perusteella näyttää, että rakennusalan perustutkintokoulutuksen sekä ohjaukseen liittyvät näkökohdat ovat heikot. Tilanne johtunee lähinnä siitä, että tämä on kaikille osapolille vielä hyvin uusi asia ja vaatii pitempää tarkastelujaksoa sekä tarkempaa kaikkien osapuolten seurantaa.
Tässä vaiheessa on oleellisinta, että kaikki osapuolet tiivistävät yhteistyötään ja kommunikoivat keskenään entistä tiiviimmin, jotta koulutus saadaan yrityksissä toimimaan mahdollisimman vaivattomasti sekä yhteistyö eri osapuolten välillä sujuvaksi.
The key research questions are: how well the responsible foreman at the construction site knows the vocational qualifications in construction, how supervision of on-the-job learning is implemented in the company, what is the role of the responsible foreman in supervising construction students and how on-the-job learning should be implemented and supervised in construction companies.
The study was carried out in construction companies in the Helsinki metropolitan area. The survey was sent to responsible foremen of building sites as a Webropol survey. The results have been analysed in accordance with the principles of qualitative research.
Based on the results of the survey, it appears that the aspects related to vocational education qualifications and supervision of its on-the-job learning in the construction industry are at a rather weak level. The situation is likely to be mainly due to the fact that this is still a very new issue for all parties and requires a longer review period and closer monitoring of all parties.
At this stage, it is essential that all parties develop a smooth co-operation and communicate closely with each other in order to make training in companies as smooth as possible and to make co-operation between the various parties stronger.