Hotelli renkaille : Rengaspalveluiden kehitys ja jälkimarkkinointi
Ekola, Jani (2020)
Ekola, Jani
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912220
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tutkittiin Motonet-rengashotellin asiakastyytyväisyyden tasoa. Työssä pyrittiin löytämään keinoja asiakastyytyväisyyden parantamiseksi ja keinoja lisämyynnin tehostamiseksi. Motonet-rengashotelli on melko uusi palvelu Motonetille. Rengashotellipalveluiden laajentuessa lähitulevaisuudessa uusiin toimipisteisiin voidaan tämän tutkimuksen tuloksia hyödyntää myös niissä.
Insinöörityö toteutettiin asiakastyytyväisyyskyselyn avulla, joka tehtiin Motonet-korjaamo Espoo Hannuksen asiakkaille. Kysely toteutettiin sähköisellä Google Forms -lomakkeella. Vastausaikaa oli 22.4.–3.5.2020. Kyselyjä lähetettiin 1268 kappaletta, ja niitä palautui 376 kappaletta. Vastausprosentti oli 29,7 %.
Kyselyn tuloksina saatiin selville, että asiakkaat odottavat ystävällistä, yksilöllistä ja laadukasta palvelua. Motonet-rengashotellin palvelua pidettiin hinnaltaan sopivana. Palvelun nopeus oli kyselyn perusteella hyvällä tasolla. Suurin osa vastaajista oli löytänyt palvelun mainosten ja internetin kautta. Motonet rengashotellien näkyvyyttä ja huoltoaikojen varausmahdollisuuksia näissä viestinnän välineissä tulisi entisestään parantaa. Tutkimuksista selvisi, että asiakkaat ovat valmiita suosittelemaan Motonet-rengashotellin palveluja myös muille. Suurin osa vastaajista ei pysty säilyttämään renkaita kotonaan taloyhtiöiden rajoittaessa renkaiden varastointia. Ihmiset ovat nykyään myös mukavuudenhaluisia, tai heiltä puuttuu osaamista, ja siksi he ovat valmiita maksamaan tällaisesta palvelusta. Motonet-rengashotellipalvelulle on selkeä tarve jo nyt, ja tulevaisuudessa se tarve tulee yhä kasvamaan. Motonet-rengashotelleissa on myös uusia renkaita myynnissä. Lisämyyntiä tavoiteltaessa siitä tulisi viestiä entistä tehokkaammin. Yrityksen tulisi panostaa entistä enemmän työntekijöiden koulutukseen, jotta he osaisivat tarjota yrityksen huolto- ja korjauspalveluita aktiivisemmin asiakkaille myös kiireisen rengassesongin aikana.
Tätä insinöörityötä voidaan hyödyntää kehitettäessä Motonet-rengaspalveluja ja siihen kiinteästi liittyvää laadukasta asiakaspalvelua.
Insinöörityö toteutettiin asiakastyytyväisyyskyselyn avulla, joka tehtiin Motonet-korjaamo Espoo Hannuksen asiakkaille. Kysely toteutettiin sähköisellä Google Forms -lomakkeella. Vastausaikaa oli 22.4.–3.5.2020. Kyselyjä lähetettiin 1268 kappaletta, ja niitä palautui 376 kappaletta. Vastausprosentti oli 29,7 %.
Kyselyn tuloksina saatiin selville, että asiakkaat odottavat ystävällistä, yksilöllistä ja laadukasta palvelua. Motonet-rengashotellin palvelua pidettiin hinnaltaan sopivana. Palvelun nopeus oli kyselyn perusteella hyvällä tasolla. Suurin osa vastaajista oli löytänyt palvelun mainosten ja internetin kautta. Motonet rengashotellien näkyvyyttä ja huoltoaikojen varausmahdollisuuksia näissä viestinnän välineissä tulisi entisestään parantaa. Tutkimuksista selvisi, että asiakkaat ovat valmiita suosittelemaan Motonet-rengashotellin palveluja myös muille. Suurin osa vastaajista ei pysty säilyttämään renkaita kotonaan taloyhtiöiden rajoittaessa renkaiden varastointia. Ihmiset ovat nykyään myös mukavuudenhaluisia, tai heiltä puuttuu osaamista, ja siksi he ovat valmiita maksamaan tällaisesta palvelusta. Motonet-rengashotellipalvelulle on selkeä tarve jo nyt, ja tulevaisuudessa se tarve tulee yhä kasvamaan. Motonet-rengashotelleissa on myös uusia renkaita myynnissä. Lisämyyntiä tavoiteltaessa siitä tulisi viestiä entistä tehokkaammin. Yrityksen tulisi panostaa entistä enemmän työntekijöiden koulutukseen, jotta he osaisivat tarjota yrityksen huolto- ja korjauspalveluita aktiivisemmin asiakkaille myös kiireisen rengassesongin aikana.
Tätä insinöörityötä voidaan hyödyntää kehitettäessä Motonet-rengaspalveluja ja siihen kiinteästi liittyvää laadukasta asiakaspalvelua.