Palautuvien tuotteiden kierrättäminen myyntiin : Kiertotalouden kehittäminen
Toikkanen, Samu (2020)
Toikkanen, Samu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912216
Tiivistelmä
Ympäristöasiat ja maapallon resurssien riittävyys ovat nousseet viime vuosina yhä suuremman huomion kohteeksi kaikilla liiketoiminta-aloilla, ja kuluttajat pyrkivät yhä enenevissä määrin ottamaan valinnoissaan huomioon tuotteiden ekologisuuden. Tämä on pakottanut yritykset muuttamaan strategiaansa ja pyrkimään keksimään keinoja hyödyntää yhä enemmän kiertotalouden tuomia mahdollisuuksia. Kiertotalouden avulla pyritään tuottamaan mahdollisimman paljon liikevaihtoa mahdollisimman vähin resurssein sekä pyritään ottamaan jo olemassa olevista materiaaleista hyöty irti niin pitkään kuin mahdollista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Naava Group Oy:n kiertotalouden prosessia ja sujuvoittaa palautuvien tuotteiden kiertoa myydyiksi. Yrityksen tuotteita myydään Nature as a Service -palvelumallilla, joten liiketoimintamalli noudattaa jo pitkälti kiertotalouden malleja. Palautuvien tuotteiden prosessia ei ollut kuitenkaan vielä kunnolla määritelty.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista kehittämistutkimusta. Aineistonkeruu tapahtui haastattelujen, havainnoinnin ja kirjallisuuteen perehtymisen avulla. Näiden menetelmien avulla pyrittiin löytämään ratkaisut asetettuihin tutkimusongelmiin. Haastateltavina olivat yrityksen johto ja prosessin avaintyöntekijät. Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin olemassa oleviin kiertotalouden malleihin ja niitä sovellettiin uuden prosessin mallintamiseen.
Haastatteluista kävi ilmi, että nykyinen prosessi koettiin epäselväksi. Prosessin määrittely oli tekemättä ja se aiheutti päällekkäistä ja turhaa työtä.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä nykyinen prosessi määriteltiin ja sen pohjalta suunniteltiin uudistettu prosessi. Uudistetulle prosessille luotiin työohjeistukset ja sen käyttöönotto suunniteltiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Naava Group Oy:n kiertotalouden prosessia ja sujuvoittaa palautuvien tuotteiden kiertoa myydyiksi. Yrityksen tuotteita myydään Nature as a Service -palvelumallilla, joten liiketoimintamalli noudattaa jo pitkälti kiertotalouden malleja. Palautuvien tuotteiden prosessia ei ollut kuitenkaan vielä kunnolla määritelty.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista kehittämistutkimusta. Aineistonkeruu tapahtui haastattelujen, havainnoinnin ja kirjallisuuteen perehtymisen avulla. Näiden menetelmien avulla pyrittiin löytämään ratkaisut asetettuihin tutkimusongelmiin. Haastateltavina olivat yrityksen johto ja prosessin avaintyöntekijät. Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin olemassa oleviin kiertotalouden malleihin ja niitä sovellettiin uuden prosessin mallintamiseen.
Haastatteluista kävi ilmi, että nykyinen prosessi koettiin epäselväksi. Prosessin määrittely oli tekemättä ja se aiheutti päällekkäistä ja turhaa työtä.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä nykyinen prosessi määriteltiin ja sen pohjalta suunniteltiin uudistettu prosessi. Uudistetulle prosessille luotiin työohjeistukset ja sen käyttöönotto suunniteltiin.