En litteraturöversikt över och simulering av social fobi: Socionomens roll som skolkurator
Degerlund, Victoria (2020)
Degerlund, Victoria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912214
Tiivistelmä
Social fobi är en psykisk sjukdom som hos många förblir odiagnostiserad. Grunden till detta arbete är att öka förståelsen för och ta upp skolkuratorns roll i fråga om social fobi. Syftet med det här arbetet är att sammanställa information om hur man som socionom i sin yrkesroll kan handleda, stöda och bemöta personer med social fobi. Meningen är att ta upp den psykiska sjukdomen och belysa nödvändiga åtgärder och ingripanden, både inom socialvården och det sociala arbetet, men också inom andra områden. De tre frågeställningarna i arbetet är: Vad är social fobi? Vad behöver en socionom tänka på i bemötandet och handledningen av en klient med social fobi? Hur kan man använda simulation inom det sociala området och i bemötandet av personer med social fobi?
Examensarbetet innehåller en teoridel om simulation, i vilken grunderna, faserna, lärdomar av simulation och simulation inom det sociala området beskrivs. Teorin i arbetet baserar sig på en litteraturöversikt, mer specifikt en narrativ litteraturöversikt med tillhörande litteratursökning som bilaga.
Arbetet har resulterat i en litteraturöversikt och ett simuleringsscenario baserat på den litteraturöversikten. Den centrala slutsatsen av resultatet är att skolkuratorn har en viktig roll i fråga om att ingripa och handleda personer som lider av social fobi, och ämnet behöver mer uppmärksamhet.
Examensarbetet innehåller en teoridel om simulation, i vilken grunderna, faserna, lärdomar av simulation och simulation inom det sociala området beskrivs. Teorin i arbetet baserar sig på en litteraturöversikt, mer specifikt en narrativ litteraturöversikt med tillhörande litteratursökning som bilaga.
Arbetet har resulterat i en litteraturöversikt och ett simuleringsscenario baserat på den litteraturöversikten. Den centrala slutsatsen av resultatet är att skolkuratorn har en viktig roll i fråga om att ingripa och handleda personer som lider av social fobi, och ämnet behöver mer uppmärksamhet.