Lärarhandledning i logik : För gymnasialstadiet, 2 kp
Sjöholm, Allan (2020)
Sjöholm, Allan
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051912179
Tiivistelmä
Föreliggande arbete är en handledning för läraren i kursen logik på gymnasialstadiet för första års studerande. Innehåller metoder för hantering av klass med olika grundkunskaper och erfarenhet inom datateknologi och övriga didaktiska råd, utlärning av begrepp, ihopvävande av olika vinklingar till en helhet, och praktiska övningar. Områden som behandlas är binära tal, logiska grindar och sanningstabeller, premisser och slutsatser, och grundläggande principer om signalers existens eller icke, och hur de förhåller sig till logiska kretsar. Läraren har frihet att bestämma ordningsföljd av lektionerna, och huruvida prov skall avläggas av klassen, samt betoning på det ena eller andra området. Förslag för allt ges i handledningen, men läraren har friheten kvar. Dessutom uppmanas läraren att återkoppla till andra kurser och vardagslivet där lämpligt för att underlätta förståelsen av principerna hos de studerande.