Kahvila työympäristönä, Z-sukupolvi työntekijöinä
Hujo, Anne (2020)
Hujo, Anne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812078
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miksi nuori Z-sukupolven edustaja valitsee kahvilan työpaikakseen tai miksi hän ei valitse kahvilaa työpaikakseen. Samalla selvitettiin, miksi kahvilat eivät löydä työntekijöitä. Opinnäytetyössä käytettiin Järvensivun ja Syrjän (2014) määritelmää, joiden mukaan Z-sukupolvi alkaa 1991 syntyneistä. Teoriaosuudessa tarkasteltiin kahvilaa työympäristönä ja kahvila-alan osaamisvaatimuksia. Tietoperustassa määriteltiin käsitteet sekä käsiteltiin Z-sukupolven erityispiirteitä, heidän ajatusmaailmaansa sekä mitä he arvostavat työpaikassaan.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus, ja se toteutettiin CIT eli critical incident technique -menetelmää käyttäen. Tutkimus toteutettiin Webropol -kyselytutkimuksena 50:lle kahvila X:n alle 28-vuotiaalle työntekijälle sekä 55:lle ammatillisen oppilaitoksen palvelualan alle 28-vuotiaille opiskelijalle. Vastauksia saatiin 43 kappaletta. Kyselytutkimuksen lisäksi haastateltiin kahta Z-sukupolven nuorta, jotka ovat työskennelleet kahvilassa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina.
CIT-menetelmän avulla saatiin selvitettyä ne kriittiset tapahtumat ja tekijät, jotka vaikuttavat siihen, että nuori Z-sukupolven henkilö valitsee tai ei valitse kahvilaa työpaikakseen. Kyselytutkimuksen perusteella saatiin selville viisi kriittistä tekijää, jotka olivat asiakaspalvelutyö, työpaikan ilmapiiri, monipuolinen työ, palkka ja työpaikan sijainti. Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että kahvilat eivät löydä työntekijöitä, koska kahvilatyötä pidetään kuormittavana ja huonosti palkattuna.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että kriittiset syyt vaikuttavat Z-sukupolven nuorten työpaikan valintaan. Kriittiset tekijät kahvilan työpaikkavalintaan ovat asiakaspalvelutyöstä pitäminen, palkka, hyvä ilmapiiri työpaikalla sekä monipuolinen työ.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus, ja se toteutettiin CIT eli critical incident technique -menetelmää käyttäen. Tutkimus toteutettiin Webropol -kyselytutkimuksena 50:lle kahvila X:n alle 28-vuotiaalle työntekijälle sekä 55:lle ammatillisen oppilaitoksen palvelualan alle 28-vuotiaille opiskelijalle. Vastauksia saatiin 43 kappaletta. Kyselytutkimuksen lisäksi haastateltiin kahta Z-sukupolven nuorta, jotka ovat työskennelleet kahvilassa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina.
CIT-menetelmän avulla saatiin selvitettyä ne kriittiset tapahtumat ja tekijät, jotka vaikuttavat siihen, että nuori Z-sukupolven henkilö valitsee tai ei valitse kahvilaa työpaikakseen. Kyselytutkimuksen perusteella saatiin selville viisi kriittistä tekijää, jotka olivat asiakaspalvelutyö, työpaikan ilmapiiri, monipuolinen työ, palkka ja työpaikan sijainti. Tutkimuksen perusteella saatiin selville, että kahvilat eivät löydä työntekijöitä, koska kahvilatyötä pidetään kuormittavana ja huonosti palkattuna.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että kriittiset syyt vaikuttavat Z-sukupolven nuorten työpaikan valintaan. Kriittiset tekijät kahvilan työpaikkavalintaan ovat asiakaspalvelutyöstä pitäminen, palkka, hyvä ilmapiiri työpaikalla sekä monipuolinen työ.