Cadaros' Maze: Lautapelin suunnittelu ja kehitys
Tanskanen, Reetta; Sirkkavaara, Elina (2020)
Tanskanen, Reetta
Sirkkavaara, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812074
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön raportin tarkoituksena on kertoa Cadaros’ Maze lautapelin kehityksestä ja pohditaan jatkokehitystä ja tarpeellisia toimia sitä varten. Projekti toteutettiin Digital publishing LABissa, joten toimeksiantajana toimimme me itse.
Haimme itsenäisesti tietoa digitaalisista lähteistä. Koimme, että kirjalliset lähteet tästä aiheesta on melko vanhentunutta. Projektimme aikana suoritimme paljon pelitestausta. Huomasimme, kuinka tärkeää testaus pelien teossa on, oli sitten kyseessä digitaalinen peli tai lautapeli.
Testasimme peliämme ensimmäisenä muilla Digital publishing LAB -opiskelijoilla. Kävimme Oulun Game Labilla ja lautapelikerhossa harrastajien mukana testaamassa peliä. Saimme sieltä todella hyvää palautetta ja kehitysehdotuksia muun muassa sääntöjen suhteen.
Tulevaisuudessa voisimme halutessamme olla yhteydessä johonkin graafisen suunnittelun opiskelijaan, joka hoitaisi pelin grafiikat kuntoon. Hän voisi myös tehdä oman opinnäytetyönsä pelimme grafiikoiden uusimisesta ja parantamisesta.
Tässä raportissa käsitellään lautapelien historiaa, lautapelien kulttuuria sekä ulkomailla että Suomessa. Lautapelimarkkinoita ja miten markkinoisimme omaa peliämme. Käymme läpi myös erilaisia lautapelien testausmenetelmiä ja koko projektin aikana kehittyneitä graafikoita sekä suunnitteluprosessia.
Haimme itsenäisesti tietoa digitaalisista lähteistä. Koimme, että kirjalliset lähteet tästä aiheesta on melko vanhentunutta. Projektimme aikana suoritimme paljon pelitestausta. Huomasimme, kuinka tärkeää testaus pelien teossa on, oli sitten kyseessä digitaalinen peli tai lautapeli.
Testasimme peliämme ensimmäisenä muilla Digital publishing LAB -opiskelijoilla. Kävimme Oulun Game Labilla ja lautapelikerhossa harrastajien mukana testaamassa peliä. Saimme sieltä todella hyvää palautetta ja kehitysehdotuksia muun muassa sääntöjen suhteen.
Tulevaisuudessa voisimme halutessamme olla yhteydessä johonkin graafisen suunnittelun opiskelijaan, joka hoitaisi pelin grafiikat kuntoon. Hän voisi myös tehdä oman opinnäytetyönsä pelimme grafiikoiden uusimisesta ja parantamisesta.
Tässä raportissa käsitellään lautapelien historiaa, lautapelien kulttuuria sekä ulkomailla että Suomessa. Lautapelimarkkinoita ja miten markkinoisimme omaa peliämme. Käymme läpi myös erilaisia lautapelien testausmenetelmiä ja koko projektin aikana kehittyneitä graafikoita sekä suunnitteluprosessia.