Tapahtumien markkinointi Olutravintola Jano Verkkosaaressa
Oona, Virmavaara (2020)
Oona, Virmavaara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812049
Tiivistelmä
Opinnäytetyö suoritettiin produktina eli toiminnallisena työnä ja toimeksiantaja yrityksenä toimi Olutravintola Jano Verkkosaari. Työssä luodaan markkinointisuunnitelma ravintolassa järjestettävälle tapahtumalle. Markkinointisuunnitelma perustuu kerättyyn teoriatietoon, sekä aiemmin luodusta tapahtumasta kerättyyn kokemukseen. Kerätty kokemus perustuu aiemmin järjestettyyn suomalaisten pienpanimoiden esittely tapahtumaan. Markkinointisuunnitelman tavoitteena on tarkoitus tavoittaa uusia asiakkaita ja saada näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Markkinointisuunnitelmaan liittyvä teoria käydään työssä läpi käyttäen hyödyksi P.R Smithin kehittämää SOSTAC-mallia.
Teoriatieto perustuu aiheesta löytyvään kirjallisuuteen, digitaalisiin lähteisiin sekä aiheesta kirjattuihin tilastoihin. Tietoperustassa esitellään lyhyesti tapahtuma suunnittelua ja sen toteutukseen liittyviä vaiheita. Seuraavana työssä esitellään erilaiset digitaalisenmarkkinoinnin kanavia. Markkinoinnin kanavien esittelyn jälkeen käydään läpi markkinointisuunnitelmaan laatiminen SOSTAC-mallia silmällä pitäen. Lopuksi vertaillaan aiemman tapahtuman markkinointia ja teorian perusteella suunniteltua markkinointisuunnitelmaa.
Kaiken kerätyn teoriatiedon ja aiemmin kokemuksen kautta opitun perusteella luodaan tapahtumalle päivitetty markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma on tehty tulevaisuutta varten samanlaiselle tapahtumalle käyttäen pohjana SOSTAC-mallia. Suunnitelmassa markkinointi on jaettu neljän viikon ajalle, jotta saataisiin maksimoitua tapahtuman näkyvyys. Uuden markkinointisuunnitelman myötä yritys voi opinnäytetyön tavoitteiden mukaisesti saada lisää näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa sekä tavoittaa uusia asiakkaita.
Teoriatieto perustuu aiheesta löytyvään kirjallisuuteen, digitaalisiin lähteisiin sekä aiheesta kirjattuihin tilastoihin. Tietoperustassa esitellään lyhyesti tapahtuma suunnittelua ja sen toteutukseen liittyviä vaiheita. Seuraavana työssä esitellään erilaiset digitaalisenmarkkinoinnin kanavia. Markkinoinnin kanavien esittelyn jälkeen käydään läpi markkinointisuunnitelmaan laatiminen SOSTAC-mallia silmällä pitäen. Lopuksi vertaillaan aiemman tapahtuman markkinointia ja teorian perusteella suunniteltua markkinointisuunnitelmaa.
Kaiken kerätyn teoriatiedon ja aiemmin kokemuksen kautta opitun perusteella luodaan tapahtumalle päivitetty markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma on tehty tulevaisuutta varten samanlaiselle tapahtumalle käyttäen pohjana SOSTAC-mallia. Suunnitelmassa markkinointi on jaettu neljän viikon ajalle, jotta saataisiin maksimoitua tapahtuman näkyvyys. Uuden markkinointisuunnitelman myötä yritys voi opinnäytetyön tavoitteiden mukaisesti saada lisää näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa sekä tavoittaa uusia asiakkaita.