Tiedonkeruun kehittäminen maanalaisissa poralaitteissa
Koski, Petri (2020)
Koski, Petri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812044
Tiivistelmä
Tiedonkeruu on nykyisessä digitalisoituvassa teollisuudessa erittäin tärkeässä osassa, kun halutaan saada entistä tarkempaa ja tosiasioihin perustuvaa dataa laitteiden ja prosessien toiminnasta. Tämän datan avulla yritykset pystyvät tekemään oikeita ratkaisuja oikeaan aikaan.
Tämä tutkimustyö tehtiin Sandvik Mining and Constructionille. Sandvik on Tampereella toimiva poralaitteiden valmistaja, joka on panostanut paljon voimavaroja maanalaisen kaivostoiminnan kehittämiseen ja optimointiin yhdessä asiakkaidensa kanssa.
Tiedonkeruun avulla saadaan reaaliaikaista tietoa laitteiden ja louhintaprosessin tapahtumista. Kaivokset nykyaikaistuvat kiihtyvällä vauhdilla, mikä edesauttaa tiedon saantia maan alta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miksi tutkimuksen kohteena olleista DD422i- ja DD422iE-poralaitteista vain 27 prosenttia oli My Sandvik FDM -tiedonkeruuseen yhteydessä. Haastavaa poralaitteiden tiedonkeruusta tekee se, että asiakkaiden kaivosympäristöt ja niiden infrastruktuurit ovat hyvin vaihtelevia. Tutkimuksessa tutustuttiin kahteen eri Sandvikin tiedonkeruusovellukseen My Sandvikiin, joka on laitteille suunnattu sovellus ja Optimineen, joka on kaivosprosessiin suunnattu sovellus.
Koska Sandvik on maailmanlaajuinen toimija, niin laitteetkin sijaitsevat ympäri maapalloa. Tästä syystä selvitystyötä, joka vaati kontaktia lähelle asiakasta, tehtiin sähköpostin välityksellä. Sandvikin paikallisten edustajien antama tieto oli ensisijaisen tärkeää oikean tilannekuvan selvityksessä. Ongelmat olivat tekniikkaan, sopimuksiin, asiakkaan tarpeisiin ja sovellustarjontaan liittyviä. Suuri osa näistä oli sovelluksiin liittyviä, joten oli tärkeää tutustua paremmin Sandvikin asiakkaille tarjoamiin sovelluksiin.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tiedonkeruu hyötyisi yhtenäisestä taustaorganisaatiosta. Yhteistyötä tulisi tehdä lisäksi enemmän laitteiden teknisen tuen kanssa, koska heillä on laitteista kattava yleistuntemus ja vahva kokemus käyttöympäristöistä sekä hyvät kontaktit paikallisiin Sandvikin edustajiin. Teknisiin ongelmiin auttaisi suuresti yksiselitteisten asennusohjeiden teko.
Tämä tutkimustyö tehtiin Sandvik Mining and Constructionille. Sandvik on Tampereella toimiva poralaitteiden valmistaja, joka on panostanut paljon voimavaroja maanalaisen kaivostoiminnan kehittämiseen ja optimointiin yhdessä asiakkaidensa kanssa.
Tiedonkeruun avulla saadaan reaaliaikaista tietoa laitteiden ja louhintaprosessin tapahtumista. Kaivokset nykyaikaistuvat kiihtyvällä vauhdilla, mikä edesauttaa tiedon saantia maan alta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miksi tutkimuksen kohteena olleista DD422i- ja DD422iE-poralaitteista vain 27 prosenttia oli My Sandvik FDM -tiedonkeruuseen yhteydessä. Haastavaa poralaitteiden tiedonkeruusta tekee se, että asiakkaiden kaivosympäristöt ja niiden infrastruktuurit ovat hyvin vaihtelevia. Tutkimuksessa tutustuttiin kahteen eri Sandvikin tiedonkeruusovellukseen My Sandvikiin, joka on laitteille suunnattu sovellus ja Optimineen, joka on kaivosprosessiin suunnattu sovellus.
Koska Sandvik on maailmanlaajuinen toimija, niin laitteetkin sijaitsevat ympäri maapalloa. Tästä syystä selvitystyötä, joka vaati kontaktia lähelle asiakasta, tehtiin sähköpostin välityksellä. Sandvikin paikallisten edustajien antama tieto oli ensisijaisen tärkeää oikean tilannekuvan selvityksessä. Ongelmat olivat tekniikkaan, sopimuksiin, asiakkaan tarpeisiin ja sovellustarjontaan liittyviä. Suuri osa näistä oli sovelluksiin liittyviä, joten oli tärkeää tutustua paremmin Sandvikin asiakkaille tarjoamiin sovelluksiin.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että tiedonkeruu hyötyisi yhtenäisestä taustaorganisaatiosta. Yhteistyötä tulisi tehdä lisäksi enemmän laitteiden teknisen tuen kanssa, koska heillä on laitteista kattava yleistuntemus ja vahva kokemus käyttöympäristöistä sekä hyvät kontaktit paikallisiin Sandvikin edustajiin. Teknisiin ongelmiin auttaisi suuresti yksiselitteisten asennusohjeiden teko.