Yrityskonseptin luominen ja visuaalisen ilmeen suunnittelu kahvilalle
Tanila, Tilja (2020)
Tanila, Tilja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812019
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella yrityskonsepti ja visuaalinen ilme puurokahvilalle. Kahvilakonseptille luotiin visuaalinen ilme, joka näkyy kahvilan logossa, tunnelmassa ja yrityksen muissa materiaaleissa. Tutkimuskysymykset olivat: Millainen yrityskonsepti on sopiva puurokahvilalle? Millainen visuaalinen ilme tukee yrityksen toimintaa? Opinnäytetyöllä ei ollut ulkoista toimeksiantajaa.
Tutkimuksessa käytettiin seuraavia tutkimusmenetelmiä ja työkaluja: dokumenttianalyysi, benchmarking, haastattelu, havainnointi, moodboard, palvelupolku, service blueprint, käyttäjäpersoonat, business model canvas ja SWOT-analyysi. Menetelmien avulla pyrittiin saamaan laaja ja monipuolinen tieto aiheesta.
Opinnäytetyössä esitellään ruokatrendejä ja puuron historiaa. Lisäksi tutustuttiin tunnelmamuotoiluun, sekä siihen mitä kaikkea visuaalinen ilme pitää sisällään. Puurokahvilan liikeideaa kehitettiin tutkimalla muita vastaavia kahviloita ja niiden toimintamalleja. Kohderyhmää kartoitettiin haastatteluiden ja havainnoinnin perusteella. Tulosten perusteella tehtiin käyttäjäpersoonat kuvastamaan yleisimpiä käyttäjäryhmiä. Yritykselle luotiin arvot ja tuotteita suunniteltiin arvojen, haastattelun, dokumenttianalyysin ja benchmarkingin tulosten pohjalta.
Kahvilalle suunniteltiin palvelupolku, jota täsmennettiin service blueprintin avulla. Yrityksen positiivisia ja negatiivisia puolia pohdittiin SWOT-analyysia apuna käyttäen. Yritykselle kehitettiin toimintamalli koskien ruoan tilausta ja kahvilassa oleskelua. Business model canvasin avulla kartoitettiin yrityksen toimintaa.
Kahvilan tunnelmaa muotoiltiin ja pohdittiin arvojen pohjalta. Kahvilan tunnelmaa havainnollistamaan tehtiin moodboardeja. Moodboardien pohjalta suunniteltiin kahvilalle visuaalinen ilme ja logo. Visuaalinen ilme näkyy kahvilan materiaaleissa, kuten ruokalistassa, joka tehtiin havainnollistamaan kahvilan tuotteita.
Opinnäytetyön tulokset olivat hyödyllisiä ja tuloksena syntyi kahvilakonsepti ja visuaalinen ilme. This thesis aimed to design a business concept and a visual look for a porridge café. The concept was created with a visual look that is reflected in the café logo, which is reflected in the café logo, atmosphere, and other company materials. The research questions were: What kind of business concept is suitable for porridge coffee? What kind of visual appearance supports the company? The thesis did not have an external contractor.
The following research methods and tools were used: document analysis, benchmarking, interview, observation, moodboard, service path, service blueprint, user personalities, business model Canvas, and SWOT analysis. The methods sought to obtain wide and varied information on the subject.
The thesis introduces food trends and the history of porridge. Also, this introduced to the atmosphere design and what the visual expression entails. The business idea of the porridge café was developed by studying other similar cafes and their operating models. The target group was surveyed based on interviews and observation. User personalities were created based on the results and those were supposed to reflect the most common user groups. Values were created for the company and products were designed based on the values, interviews, documentary analysis and benchmarking results.
A service path was planned for the café, which was clarified by service blueprint. The positive and negative aspects of the company were considered using SWOT analysis. The company developed an operating model for ordering food and staying in a cafe. The business model canvas was used to chart the company’s operations.
The atmosphere of the café was designed and reflected on values. Moodboards were made to illustrate the atmosphere of the café. The café was designed with a visual look and logo based on the Moodboards. The visual look can be seen in the materials of the café, such as the menu, which was made to illustrate the products of the café.
The results of the thesis were useful and resulted in a café concept and a visual look. The result was a café concept with a visual look.
Tutkimuksessa käytettiin seuraavia tutkimusmenetelmiä ja työkaluja: dokumenttianalyysi, benchmarking, haastattelu, havainnointi, moodboard, palvelupolku, service blueprint, käyttäjäpersoonat, business model canvas ja SWOT-analyysi. Menetelmien avulla pyrittiin saamaan laaja ja monipuolinen tieto aiheesta.
Opinnäytetyössä esitellään ruokatrendejä ja puuron historiaa. Lisäksi tutustuttiin tunnelmamuotoiluun, sekä siihen mitä kaikkea visuaalinen ilme pitää sisällään. Puurokahvilan liikeideaa kehitettiin tutkimalla muita vastaavia kahviloita ja niiden toimintamalleja. Kohderyhmää kartoitettiin haastatteluiden ja havainnoinnin perusteella. Tulosten perusteella tehtiin käyttäjäpersoonat kuvastamaan yleisimpiä käyttäjäryhmiä. Yritykselle luotiin arvot ja tuotteita suunniteltiin arvojen, haastattelun, dokumenttianalyysin ja benchmarkingin tulosten pohjalta.
Kahvilalle suunniteltiin palvelupolku, jota täsmennettiin service blueprintin avulla. Yrityksen positiivisia ja negatiivisia puolia pohdittiin SWOT-analyysia apuna käyttäen. Yritykselle kehitettiin toimintamalli koskien ruoan tilausta ja kahvilassa oleskelua. Business model canvasin avulla kartoitettiin yrityksen toimintaa.
Kahvilan tunnelmaa muotoiltiin ja pohdittiin arvojen pohjalta. Kahvilan tunnelmaa havainnollistamaan tehtiin moodboardeja. Moodboardien pohjalta suunniteltiin kahvilalle visuaalinen ilme ja logo. Visuaalinen ilme näkyy kahvilan materiaaleissa, kuten ruokalistassa, joka tehtiin havainnollistamaan kahvilan tuotteita.
Opinnäytetyön tulokset olivat hyödyllisiä ja tuloksena syntyi kahvilakonsepti ja visuaalinen ilme.
The following research methods and tools were used: document analysis, benchmarking, interview, observation, moodboard, service path, service blueprint, user personalities, business model Canvas, and SWOT analysis. The methods sought to obtain wide and varied information on the subject.
The thesis introduces food trends and the history of porridge. Also, this introduced to the atmosphere design and what the visual expression entails. The business idea of the porridge café was developed by studying other similar cafes and their operating models. The target group was surveyed based on interviews and observation. User personalities were created based on the results and those were supposed to reflect the most common user groups. Values were created for the company and products were designed based on the values, interviews, documentary analysis and benchmarking results.
A service path was planned for the café, which was clarified by service blueprint. The positive and negative aspects of the company were considered using SWOT analysis. The company developed an operating model for ordering food and staying in a cafe. The business model canvas was used to chart the company’s operations.
The atmosphere of the café was designed and reflected on values. Moodboards were made to illustrate the atmosphere of the café. The café was designed with a visual look and logo based on the Moodboards. The visual look can be seen in the materials of the café, such as the menu, which was made to illustrate the products of the café.
The results of the thesis were useful and resulted in a café concept and a visual look. The result was a café concept with a visual look.