Kauppakeskuksen vetovoimatekijät kauppakeskus AINOAssa
Kankainen, Alisa (2020)
Kankainen, Alisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051812010
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona kauppakeskus AINOAlle. Opinnäytetyön tarkoituksena on löytää AINOAlle ne vetovoimatekijät, joita se voi hyödyntää vuokrauksessaan, markkinoinnissaan ja kiinteistöpuolella esimerkiksi turvallisuuden ja siisteyden osalta.
Kaikkialla maailmassa kauppakeskuksia mahtuu yleensä useita samaan kaupunkiin, joten kilpailu asiakkaista on kovaa. Suomessakin kauppakeskusten kehittäminen muun maailman trendien mukaan on tärkeää. Parhaiten nykypäivänä sekä tulevaisuudessa tulee pärjäämään sellainen kauppakeskus, joka pystyy antamaan ihmisille niitä palveluja, mitä verkkokauppa ei pysty tarjoamaan. Tällaisia palveluja ovat monenlaiset elämykset ja tapahtumat sekä se, että ihmisille tarjotaan monimuotoisia kohtaamispaikkoja kuten esimerkiksi ravintoloita ja viihde-, kulttuuri- tai urheilupalveluita.
Tutkimuksen ensimmäisessä tietoperustan luvussa käsitellään kauppakeskuksia nykypäivänä sekä niiden kehitystä tulevaisuudessa ja esitellään myös toimeksiantajaa, kauppakeskus AINOAa, ja käydään läpi AINOAn kilpailuasetelmaa. Toisessa tietoperustan luvussa käydään läpi kauppakeskusten välistä kilpailua yleisesti ja sitä, mitkä ovat hyviä kilpailuvaltteja nyt ja tulevaisuudessa. Tässä luvussa käsitellään myös kauppakeskusten mahdollisuuksia välittää etänä elämyksiä ja palveluita. Viimeisessä tietoperustan luvussa käydään läpi brändiä ja sen merkitystä ja sitä, miten laadukasta brändiä tulee rakentaa.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin pääosin kvantitatiivisesti, jotta voitiin tutkia ja analysoida suurempaa tutkimusjoukkoa. Kyselyn muutamat avoimet kysymykset tukevat sen hypoteesia kvalitatiivisesti. Avointen kysymysten avulla vastaajat saavat kertoa vapaammin mielipiteensä AINOAsta sekä ajatuksiaan ja kehitysehdotuksiaan omin sanoin ja omien kokemustensa perusteella. Nämä avoimet kysymykset täydentävät annettuja vastausvaihtoehtoja hyvin. Kyselytutkimus on luotu Webropol -ohjelman avulla ja tätä ohjelmaa on myös hyödynnetty tulosten analysointiin. Kyselytutkimus on toteutettu täysin anonyymisti.
Tutkimustuloksissa tuli esille, että AINOAn vetovoimana on viihtyvyys, siisteys ja turvallisuus. Tämän lisäksi AINOAa pidetään modernina ja sen uudistunut ilme saa myös paljon kiitosta. Kehitysehdotuksina esiin nousi opasteiden lisääminen sekä elämyksien laajempi tarjonta. Lisäksi etenkin nuorille sekä miehille suunnattuja vaatekauppoja kaivattiin lisää. Kyselyssä AINOA saa paljon kiitosta sijainnistaan, sillä sekä julkinen liikenne että oman auton ajaminen parkkihalliin koetaan helpoksi. AINOAn kompakti koko ja hyvä sijainti mahdollistavat sekä arkisten perustarpeiden hoitamisen että elämyksien hakemisen. Tutkimuksen avulla AINOA saa tietoonsa asiakkaiden mielestä positiivisena koetut vetovoimatekijät sekä ne kehitysehdotukset, jotka kannattaa ottaa huomioon kehitettäessä entistä vetovoimaisempaa kauppakeskusta.
Kaikkialla maailmassa kauppakeskuksia mahtuu yleensä useita samaan kaupunkiin, joten kilpailu asiakkaista on kovaa. Suomessakin kauppakeskusten kehittäminen muun maailman trendien mukaan on tärkeää. Parhaiten nykypäivänä sekä tulevaisuudessa tulee pärjäämään sellainen kauppakeskus, joka pystyy antamaan ihmisille niitä palveluja, mitä verkkokauppa ei pysty tarjoamaan. Tällaisia palveluja ovat monenlaiset elämykset ja tapahtumat sekä se, että ihmisille tarjotaan monimuotoisia kohtaamispaikkoja kuten esimerkiksi ravintoloita ja viihde-, kulttuuri- tai urheilupalveluita.
Tutkimuksen ensimmäisessä tietoperustan luvussa käsitellään kauppakeskuksia nykypäivänä sekä niiden kehitystä tulevaisuudessa ja esitellään myös toimeksiantajaa, kauppakeskus AINOAa, ja käydään läpi AINOAn kilpailuasetelmaa. Toisessa tietoperustan luvussa käydään läpi kauppakeskusten välistä kilpailua yleisesti ja sitä, mitkä ovat hyviä kilpailuvaltteja nyt ja tulevaisuudessa. Tässä luvussa käsitellään myös kauppakeskusten mahdollisuuksia välittää etänä elämyksiä ja palveluita. Viimeisessä tietoperustan luvussa käydään läpi brändiä ja sen merkitystä ja sitä, miten laadukasta brändiä tulee rakentaa.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin pääosin kvantitatiivisesti, jotta voitiin tutkia ja analysoida suurempaa tutkimusjoukkoa. Kyselyn muutamat avoimet kysymykset tukevat sen hypoteesia kvalitatiivisesti. Avointen kysymysten avulla vastaajat saavat kertoa vapaammin mielipiteensä AINOAsta sekä ajatuksiaan ja kehitysehdotuksiaan omin sanoin ja omien kokemustensa perusteella. Nämä avoimet kysymykset täydentävät annettuja vastausvaihtoehtoja hyvin. Kyselytutkimus on luotu Webropol -ohjelman avulla ja tätä ohjelmaa on myös hyödynnetty tulosten analysointiin. Kyselytutkimus on toteutettu täysin anonyymisti.
Tutkimustuloksissa tuli esille, että AINOAn vetovoimana on viihtyvyys, siisteys ja turvallisuus. Tämän lisäksi AINOAa pidetään modernina ja sen uudistunut ilme saa myös paljon kiitosta. Kehitysehdotuksina esiin nousi opasteiden lisääminen sekä elämyksien laajempi tarjonta. Lisäksi etenkin nuorille sekä miehille suunnattuja vaatekauppoja kaivattiin lisää. Kyselyssä AINOA saa paljon kiitosta sijainnistaan, sillä sekä julkinen liikenne että oman auton ajaminen parkkihalliin koetaan helpoksi. AINOAn kompakti koko ja hyvä sijainti mahdollistavat sekä arkisten perustarpeiden hoitamisen että elämyksien hakemisen. Tutkimuksen avulla AINOA saa tietoonsa asiakkaiden mielestä positiivisena koetut vetovoimatekijät sekä ne kehitysehdotukset, jotka kannattaa ottaa huomioon kehitettäessä entistä vetovoimaisempaa kauppakeskusta.