Fotogrammetria apuna suurten peliobjektien luonnissa
Kuivalainen, Niko (2020)
Kuivalainen, Niko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811998
Tiivistelmä
Fotogrammetria on valokuvausta hyödyntävä 3D-mallinnusmenetelmä, jossa luodaan ohjelmallisesti 3Dmalli kuvatusta kohteesta. Perinteisesti fotogrammetriamalleja on luotu pienistä objekteista, ja kuvausvälineenä on käytetty esimerkiksi järjestelmäkameraa. Suurempien kuvauskohteiden yhteydessä tällaisen kuvausmenetelmän hyödyntämisessä on kuitenkin paljon rajoitteita.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kuvauslennokin käyttöä suuren mallinnuskohteen kuvauksessa sekä luotiin fotogrammetrian ja mallin optimointimenetelmien avulla 3D-malli, joka soveltuu käytettäväksi peliobjektina. Työn tavoitteena oli testata ilmafotogrammetrian soveltuvuutta mallinnuksessa sekä toteuttaa hyvin nopean optimoinnin avulla näyttävä malli peliympäristöön.
Opinnäytetyön alussa käsitellään lyhyesti fotogrammetrian perusteita, historiaa ja sen käyttökohteita. Lisäksi käytiin läpi kuvauksessa huomioitavia asioita keskittyen nykyaikaisen kuvauslennokin tuomiin hyötyihin.
Käytännön osuudessa kuvattiin suurta kohdetta lennokkia apuna käyttäen, sekä tuotiin esille asiakohtia, joita lennokkia käytettäessä tulee ottaa huomioon. Lisäksi selvitettiin pienempien kohteiden kuvausta ja suuren kuvamäärän hallintaa, sekä useamman kohteen yhdistämistä yhdeksi kokonaisuudeksi.
Suuren fotogrammetriamallin luomisessa tulee ottaa huomioon käytössä olevan tietokoneen ominaisuudet ja työssä selvitettiin millä tavoin tietokoneen tuomia rajoituksia voidaan kiertää.
Lopputuloksena on useammasta fotogrammetriamallista yhdistelty peliobjekti, jota tullaan käyttämään koulutuskäytössä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kuvauslennokin käyttöä suuren mallinnuskohteen kuvauksessa sekä luotiin fotogrammetrian ja mallin optimointimenetelmien avulla 3D-malli, joka soveltuu käytettäväksi peliobjektina. Työn tavoitteena oli testata ilmafotogrammetrian soveltuvuutta mallinnuksessa sekä toteuttaa hyvin nopean optimoinnin avulla näyttävä malli peliympäristöön.
Opinnäytetyön alussa käsitellään lyhyesti fotogrammetrian perusteita, historiaa ja sen käyttökohteita. Lisäksi käytiin läpi kuvauksessa huomioitavia asioita keskittyen nykyaikaisen kuvauslennokin tuomiin hyötyihin.
Käytännön osuudessa kuvattiin suurta kohdetta lennokkia apuna käyttäen, sekä tuotiin esille asiakohtia, joita lennokkia käytettäessä tulee ottaa huomioon. Lisäksi selvitettiin pienempien kohteiden kuvausta ja suuren kuvamäärän hallintaa, sekä useamman kohteen yhdistämistä yhdeksi kokonaisuudeksi.
Suuren fotogrammetriamallin luomisessa tulee ottaa huomioon käytössä olevan tietokoneen ominaisuudet ja työssä selvitettiin millä tavoin tietokoneen tuomia rajoituksia voidaan kiertää.
Lopputuloksena on useammasta fotogrammetriamallista yhdistelty peliobjekti, jota tullaan käyttämään koulutuskäytössä.