Informationshäfte om nyfamiljer för professionella inom småbarnspedagogiken
Björklund, Mathilda; Nordqvist, Nina; Santonen, Ines (2020)
Björklund, Mathilda
Nordqvist, Nina
Santonen, Ines
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811980
Tiivistelmä
Antalet nyfamiljer är större idag än tidigare. Eftersom denna familjeform är relativt ny har det ännu inte hunnit utvecklas material för hur professionella som möter familjer i sitt arbete kan stöda just nyfamiljer. Stödmodellerna som finns är främst skapade för kärnfamiljer. Stödet som erbjuds kan bli bristande om de professionella inte känner till nyfamiljers behov.
Det här examensarbetet är ett funktionellt arbete vars syfte är att utveckla ett informationshäfte till professionella inom småbarnspedagogiken, som stöder dem i mötet med nyfamiljer. Beställarna för detta arbete är Nyfamiljerna i Finland rf. Arbetets frågeställningar är följande: Hur påverkas barnet av livet i en nyfamilj? Hur kan professionella stöda barnen och samarbetet mellan de vuxna?
I arbetet ingår en litteraturöversikt. Materialet bygger på vetenskapliga artiklar och rapporter, facklitteratur, populärvetenskap, nätsidor, lagstiftning samt föreskrifter. Arbetet behandlar begreppet nyfamilj, nyfamiljens utmaningar och resurser, nyfamiljebildningens faser samt vad professionella inom småbarnspedagogiken behöver känna till i arbetet med nyfamiljer och barnen i dem. Resultatet är ett informationshäfte riktat till professionella inom småbarnspedagogiken. Häftet ger information om hur barn påverkas av livet i en nyfamilj samt hur de professionella kan stöda barnen och samarbetet mellan de vuxna. Uusperheiden määrä on tänä päivänä suurempi kuin mitä se aiemmin on ollut. Koska uusperheet ovat suhteellisen uusi ilmiö ei myöskään ole ehditty kehittämään ammattilaisille materiaalia, joka tukisi heitä työssä uusperheiden parissa. Suurin osa työmenetelmistä sopii ennemminkin ydinperheiden kanssa työskentelyyn kuin uusperheiden. Jos ammattilaiset eivät osaa tunnistaa uusperheiden tarpeita, he eivät myöskään pysty tarjoamaan heille sellaista tukea, jota he tarvitsevat.
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö jonka tarkoituksena on kehittää tietovihko joka tukee varhaiskasvatuksen ammattilaisia heidän kohdatessaan uusperheitä. Tämä työ on tilaus Suomen Uusperheiden Liitto ry:ltä. Keskeiset kysymykset ovat: Miten elämä uusperheessä vaikuttaa lapseen? Miten varhaiskasvatuksen ammattilaiset voivat tukea lasta ja aikuisten välistä yhteistyötä?
Opinnäytetyö sisältää kirjallisuuskatsauksen, jonka materiaali koostuu tieteellisistä artikkeleista ja raporteista, tietokirjallisuudesta, populaaritieteestä, internetsivustoista sekä lainsäädännöstä. Työssä käsitellään uusperhettä, sen haasteita ja voimavaroja, perheytymisen kehitysvaiheita sekä mitä varhaiskasvatuksen ammattilaisten tulisi tietää kohdatessaan uusperheitä ja uusperheiden lapsia. Tuloksena on varhaiskasvatuksen ammattilaisille suunnattu tietovihko. Vihko sisältää tietoa siitä, miten uusperheessä eläminen vaikuttaa lapseen ja miten ammattilaiset voivat tukea uusperheiden lapsia ja aikuisten välistä yhteistyötä. The number of stepfamilies is greater today than before. As this family form is relatively new, material has not yet been developed to support professionals who meet stepfamilies in their work. Currently available models are mainly meant for nuclear families. The support that professionals offer can become deficient if they cannot recognize the needs of the stepfamilies.
This bachelor´s thesis is a functional work, the purpose of which is to develop an information booklet about stepfamilies that will support professionals in early childhood education and care when they in their work meet stepfamilies. This is a commissioned work from “Suomen Uusperheiden Liitto ry”. The main questions are: How does living in stepfamilies affect the children? How can professionals support the children as well as the cooperation between the adults of the family?
The work is done as a literature review. The materials used are scientific articles and reports, specialist literature, popular science, web sites, legislation and regulations. The contents of this work discuss the stepfamily concept, challenges and resources, the stepfamily cycles as well as what professionals in early childhood education and care need to know while working with stepfamilies. The result of this work is an information booklet about stepfamilies that will support professionals in early childhood education and care. The information booklet answers how children living in stepfamilies are affected and how professionals can support the children and the cooperation between the adults.
Det här examensarbetet är ett funktionellt arbete vars syfte är att utveckla ett informationshäfte till professionella inom småbarnspedagogiken, som stöder dem i mötet med nyfamiljer. Beställarna för detta arbete är Nyfamiljerna i Finland rf. Arbetets frågeställningar är följande: Hur påverkas barnet av livet i en nyfamilj? Hur kan professionella stöda barnen och samarbetet mellan de vuxna?
I arbetet ingår en litteraturöversikt. Materialet bygger på vetenskapliga artiklar och rapporter, facklitteratur, populärvetenskap, nätsidor, lagstiftning samt föreskrifter. Arbetet behandlar begreppet nyfamilj, nyfamiljens utmaningar och resurser, nyfamiljebildningens faser samt vad professionella inom småbarnspedagogiken behöver känna till i arbetet med nyfamiljer och barnen i dem. Resultatet är ett informationshäfte riktat till professionella inom småbarnspedagogiken. Häftet ger information om hur barn påverkas av livet i en nyfamilj samt hur de professionella kan stöda barnen och samarbetet mellan de vuxna.
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö jonka tarkoituksena on kehittää tietovihko joka tukee varhaiskasvatuksen ammattilaisia heidän kohdatessaan uusperheitä. Tämä työ on tilaus Suomen Uusperheiden Liitto ry:ltä. Keskeiset kysymykset ovat: Miten elämä uusperheessä vaikuttaa lapseen? Miten varhaiskasvatuksen ammattilaiset voivat tukea lasta ja aikuisten välistä yhteistyötä?
Opinnäytetyö sisältää kirjallisuuskatsauksen, jonka materiaali koostuu tieteellisistä artikkeleista ja raporteista, tietokirjallisuudesta, populaaritieteestä, internetsivustoista sekä lainsäädännöstä. Työssä käsitellään uusperhettä, sen haasteita ja voimavaroja, perheytymisen kehitysvaiheita sekä mitä varhaiskasvatuksen ammattilaisten tulisi tietää kohdatessaan uusperheitä ja uusperheiden lapsia. Tuloksena on varhaiskasvatuksen ammattilaisille suunnattu tietovihko. Vihko sisältää tietoa siitä, miten uusperheessä eläminen vaikuttaa lapseen ja miten ammattilaiset voivat tukea uusperheiden lapsia ja aikuisten välistä yhteistyötä.
This bachelor´s thesis is a functional work, the purpose of which is to develop an information booklet about stepfamilies that will support professionals in early childhood education and care when they in their work meet stepfamilies. This is a commissioned work from “Suomen Uusperheiden Liitto ry”. The main questions are: How does living in stepfamilies affect the children? How can professionals support the children as well as the cooperation between the adults of the family?
The work is done as a literature review. The materials used are scientific articles and reports, specialist literature, popular science, web sites, legislation and regulations. The contents of this work discuss the stepfamily concept, challenges and resources, the stepfamily cycles as well as what professionals in early childhood education and care need to know while working with stepfamilies. The result of this work is an information booklet about stepfamilies that will support professionals in early childhood education and care. The information booklet answers how children living in stepfamilies are affected and how professionals can support the children and the cooperation between the adults.