Solistisella soittimella yhteisöllisesti : Ryhmän hyödyntämisen keinoja oppimisprosessissa muuttamatta pianon luonnetta instrumenttina
Koskimies, Liisa (2020)
Koskimies, Liisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811961
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan pianonsoiton ryhmäopetusta yksilön solistisen oppimisen näkökulmasta, ryhmän yhteistä oppimisprosessia hyödyntäen. Työ on tapaustutkimus, jossa on tutkittu kokonaisvaltaista oppimista, varhaisiän musiikkikasvatuksen työtapojen hyödyntämistä, lapsen sosiaalisen kasvun tukemista sekä nykyisen Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman yleisen oppimäärän tavoitteiden toteuttamista pianonsoiton ryhmäopetuksessa. Näiden pohjalta on luotu opetusmateriaalia opetussuunnitelman yhteisten opintojen vaiheeseen. Opinnäytetyön käytännön osuus, jossa opetusmateriaalia on testattu, on toteutettu Rytmimusiikkiopisto Taukon pianoryhmissä lukuvuonna 2019 - 2020.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu eri musiikkipedagogien teksteihin, ryhmän toiminnan analyysiin sekä lisäksi vierailuun ja opetuksen observointiin ruotsalaisessa Kulturskolan-oppilaitoksessa. Opetusmateriaali on luotu tutkimuskysymyksiini pohjaten, ja sen kokeiluvaiheessa oppilaita on lyhyesti haastateltu materiaalin toimivuudesta. Nämä haastattelut ja omat havainnointini opetusmateriaalin käytöstä muodostavat tutkimuksen aineiston.
Työssäni pianonsoiton ryhmäopettajana olen huomannut, että oppilaat useimmiten toivovat harrastukseltaan samoja asioita, kuin yksilöopetuksessa käyvät oppilaat, eli solistisia pianistisia taitoja. Tämän ajatuksen pohjalta lähdin kehittelemään kokonaisvaltaisia työtapoja, joissa oppimisprosessin aikana yhdistyisivät ryhmän kanssa yhdessä tekeminen ja solististen taitojen oppiminen.
Opetusmateriaalin vastaanotto ryhmissä oli pääosin hyvin positiivista ja innostunutta. Oppilaat kokivat erilaiset työtavat mukavana vaihteluna ja ne myös auttoivat oppimaan. Itse havaitsin useiden harjoitusten myös lisäävän yhteenkuuluvuuden tunnetta ryhmässä ja tuovan uutta energiaa koko ryhmän toimintaan.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu eri musiikkipedagogien teksteihin, ryhmän toiminnan analyysiin sekä lisäksi vierailuun ja opetuksen observointiin ruotsalaisessa Kulturskolan-oppilaitoksessa. Opetusmateriaali on luotu tutkimuskysymyksiini pohjaten, ja sen kokeiluvaiheessa oppilaita on lyhyesti haastateltu materiaalin toimivuudesta. Nämä haastattelut ja omat havainnointini opetusmateriaalin käytöstä muodostavat tutkimuksen aineiston.
Työssäni pianonsoiton ryhmäopettajana olen huomannut, että oppilaat useimmiten toivovat harrastukseltaan samoja asioita, kuin yksilöopetuksessa käyvät oppilaat, eli solistisia pianistisia taitoja. Tämän ajatuksen pohjalta lähdin kehittelemään kokonaisvaltaisia työtapoja, joissa oppimisprosessin aikana yhdistyisivät ryhmän kanssa yhdessä tekeminen ja solististen taitojen oppiminen.
Opetusmateriaalin vastaanotto ryhmissä oli pääosin hyvin positiivista ja innostunutta. Oppilaat kokivat erilaiset työtavat mukavana vaihteluna ja ne myös auttoivat oppimaan. Itse havaitsin useiden harjoitusten myös lisäävän yhteenkuuluvuuden tunnetta ryhmässä ja tuovan uutta energiaa koko ryhmän toimintaan.