Erp:n hankkimisen hyödyt ja haasteet yrittäjälle
Suutari, Jarkko (2020)
Lataukset:
Suutari, Jarkko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811957
Tiivistelmä
Opinnäytteen aiheena olivat erp- eli toiminnanohjausjärjestelmien hankkimisen hyödyt ja haasteet yrittäjälle. Erp on lyhenne sanoista Enterprise research planning. Opinnäytteen tavoitteena oli kirjoittaa kattava tietopaketti Erp-järjestelmän hankintaprosessista. Erp-järjestelmien tunteminen ja asiakaskokemukset ovat hyödyksi, kun järjestelmiä myydään ja markkinoidaan.
Tutkimusongelmaksi muodostuivat Erp:n hankkiminen ja markkinointi. Opinnäytteellä vastataan seuraaviin kysymyksiin. Onko Erp:n hankkiminen kannattavaa liiketoiminnalle? ja mitä tulee ottaa huomioon Erp:n markkinoinnissa?
Teoriaosassa avataan yrityksien digitaalisuusastetta eli miten paljon yrittäjät hyödyntävät digitekniikkaa omassa liiketoiminnassaan. Seuraavaksi määritellään erp-järjestelmä ja minkä tyyppisiä järjestelmiä on saatavissa, miten hankintaprosessi etenee ja mitä haasteita erp-järjestelmän hankkiminen asettaa. Tutkimusosioon on valittu tutkimus, joka tutki erp-järjestelmien hankintaprosessia. Lisäksi tutkitaan Erp-järjestelmien hyötyjä case-esimerkein.
Hankintaprosessin suurimmaksi haasteeksi muodostui budjetin ja aikataulun hallinta. Suurimmat hyödyt liittyvät yrityksen päätöksentekoon. Opinnäytteen lopussa pohditaan ideoita Erp-järjestelmien markkinointiin kuten asiakkaan ostokäyttäytymistä ja esitellään muutama idea palveluntarjoajalle, joka pohtii Erp-järjestelmiensä myynti ja markkinointitoimenpiteitä. Myyminen asettaa monia haasteita palvelun tarjoajalle. Markkinointiviestinnässä tulisi korostaa helppoutta, turvallisuutta ja hyötyjä, koska maallikon silmin toiminnanohjausjärjestelmät tuntuvat melko abstrakteilta, joka asettaa omat haasteensa kauppiaalle.
Tutkimusongelmaksi muodostuivat Erp:n hankkiminen ja markkinointi. Opinnäytteellä vastataan seuraaviin kysymyksiin. Onko Erp:n hankkiminen kannattavaa liiketoiminnalle? ja mitä tulee ottaa huomioon Erp:n markkinoinnissa?
Teoriaosassa avataan yrityksien digitaalisuusastetta eli miten paljon yrittäjät hyödyntävät digitekniikkaa omassa liiketoiminnassaan. Seuraavaksi määritellään erp-järjestelmä ja minkä tyyppisiä järjestelmiä on saatavissa, miten hankintaprosessi etenee ja mitä haasteita erp-järjestelmän hankkiminen asettaa. Tutkimusosioon on valittu tutkimus, joka tutki erp-järjestelmien hankintaprosessia. Lisäksi tutkitaan Erp-järjestelmien hyötyjä case-esimerkein.
Hankintaprosessin suurimmaksi haasteeksi muodostui budjetin ja aikataulun hallinta. Suurimmat hyödyt liittyvät yrityksen päätöksentekoon. Opinnäytteen lopussa pohditaan ideoita Erp-järjestelmien markkinointiin kuten asiakkaan ostokäyttäytymistä ja esitellään muutama idea palveluntarjoajalle, joka pohtii Erp-järjestelmiensä myynti ja markkinointitoimenpiteitä. Myyminen asettaa monia haasteita palvelun tarjoajalle. Markkinointiviestinnässä tulisi korostaa helppoutta, turvallisuutta ja hyötyjä, koska maallikon silmin toiminnanohjausjärjestelmät tuntuvat melko abstrakteilta, joka asettaa omat haasteensa kauppiaalle.