Viestintäsuunnitelma HAMK Design Factorylle
Kiiski, Kristiina (2020)
Kiiski, Kristiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051811947
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää HAMK Design Factoryn viestintää ja luoda yksikölle toimiva viestintäsuunnitelma toiminnan tukemiseksi. Tarve viestintäsuunnitelmalle syntyi yksikön perustamisen jälkeen, kun viestittävää oli paljon, mutta siihen ei ollut selkeää toimintamallia eikä ohjeistoa.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena työnä, johon on käytetty laadullisen tutkimuksen menetelmiä. HAMK Design Factoryn viestintää kehitettiin kahdessa syklissä, joista toinen toteutettiin elokuusta joulukuuhun 2019 ja toinen tammikuusta maaliskuuhun 2020. Syklien aikana suunniteltiin, toteutettiin, havainnointiin ja reflektoitiin viestinnän toimia ja näiden syklien sekä kirjallisuuden avulla luotiin yksikölle viestintäsuunnitelma. Syklien aikana työskenteli koko yksikön viisi henkinen tiimi ja ensimmäisen syklin havainnot otettiin huomioon toisessa syklissä. Työssä otettiin huomioon myös HAMKin strategia, jonka tavoitteita viestintäsuunnitelma seuraa.
Syklien toiminnallisuus koettiin toimivaksi tavaksi havainnoida sekä kehittää viestintää ja toimintamallia halutaan hyödyntää myös jatkossa. Opinnäytetyön avulla yksikölle saatiin jäsennelty ja yhdenmukainen viestintäsuunnitelma, jota voi hyödyntää kaikki yksikön työntekijät. Viestinnän toimintamallit ovat viestintäsuunnitelman avulla helppo jakaa myös jatkossa uusille työntekijöille.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena työnä, johon on käytetty laadullisen tutkimuksen menetelmiä. HAMK Design Factoryn viestintää kehitettiin kahdessa syklissä, joista toinen toteutettiin elokuusta joulukuuhun 2019 ja toinen tammikuusta maaliskuuhun 2020. Syklien aikana suunniteltiin, toteutettiin, havainnointiin ja reflektoitiin viestinnän toimia ja näiden syklien sekä kirjallisuuden avulla luotiin yksikölle viestintäsuunnitelma. Syklien aikana työskenteli koko yksikön viisi henkinen tiimi ja ensimmäisen syklin havainnot otettiin huomioon toisessa syklissä. Työssä otettiin huomioon myös HAMKin strategia, jonka tavoitteita viestintäsuunnitelma seuraa.
Syklien toiminnallisuus koettiin toimivaksi tavaksi havainnoida sekä kehittää viestintää ja toimintamallia halutaan hyödyntää myös jatkossa. Opinnäytetyön avulla yksikölle saatiin jäsennelty ja yhdenmukainen viestintäsuunnitelma, jota voi hyödyntää kaikki yksikön työntekijät. Viestinnän toimintamallit ovat viestintäsuunnitelman avulla helppo jakaa myös jatkossa uusille työntekijöille.