Markkinointisuunnitelma case: Kotihoito Ilonat Nisander Oy
Nisander, Annina (2020)
Nisander, Annina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711917
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin toimeksiantajalle markkinointisuunnitelma. Toimeksiantaja oli porilainen kotihoitoalan yritys Kotihoito Ilonat Nisander Oy. Yritys on pieni paikallinen toimija, joka on toiminut vuodesta 2011.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiin liittyvää teoriaa. Teoria sisälsi markkinoinnin määritelmän sekä digitaaliseen markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan liittyviä teorioita, jotka tukivat opinnäytetyötä sekä sen tavoitteita. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös lähtökohta-analyysit. Tämän kerätyn tiedon pohjalta toteutettiin markkinointiviestintäsuunnitelma vuosikellon muodossa. Suunnitelma sisältää myös toteutuksen ja seurannan.
Opinnäytetyön tavoite oli melko selkeä. Markkinointisuunnitelman tulisi olla käytännöllinen ja suunnattu niin asiakkaille, kuin myös heidän lähiomaisillensa. Lähiomaisten huomioiminen on tärkeää, koska vanhustenhoidossa lähiomainen on usein palvelun tilaaja ja/tai maksaja. Markkinoinnin toteuttaminen pitäisi myös olla helppoa ja hyvin ajastettua.
Markkinointisuunnitelman perustana toimi yrityksen tavoitteet, sekä erilaiset lähtökohta-analyysit. Markkinointisuunnitelmasta käy ilmi markkinoinnin aikataulu, toimivuuden seuranta ja arviointi. Toimeksiantajayritys voi ottaa valmiin markkinointisuunnitelman käyttöön sellaisenaan ja aloittaa heti markkinoinnin ja myynnin. Suunnitelman avulla myös tulosten seuranta ja markkinoinnin onnistumisen tarkastelu on helppoa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiin liittyvää teoriaa. Teoria sisälsi markkinoinnin määritelmän sekä digitaaliseen markkinointiin ja sosiaaliseen mediaan liittyviä teorioita, jotka tukivat opinnäytetyötä sekä sen tavoitteita. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös lähtökohta-analyysit. Tämän kerätyn tiedon pohjalta toteutettiin markkinointiviestintäsuunnitelma vuosikellon muodossa. Suunnitelma sisältää myös toteutuksen ja seurannan.
Opinnäytetyön tavoite oli melko selkeä. Markkinointisuunnitelman tulisi olla käytännöllinen ja suunnattu niin asiakkaille, kuin myös heidän lähiomaisillensa. Lähiomaisten huomioiminen on tärkeää, koska vanhustenhoidossa lähiomainen on usein palvelun tilaaja ja/tai maksaja. Markkinoinnin toteuttaminen pitäisi myös olla helppoa ja hyvin ajastettua.
Markkinointisuunnitelman perustana toimi yrityksen tavoitteet, sekä erilaiset lähtökohta-analyysit. Markkinointisuunnitelmasta käy ilmi markkinoinnin aikataulu, toimivuuden seuranta ja arviointi. Toimeksiantajayritys voi ottaa valmiin markkinointisuunnitelman käyttöön sellaisenaan ja aloittaa heti markkinoinnin ja myynnin. Suunnitelman avulla myös tulosten seuranta ja markkinoinnin onnistumisen tarkastelu on helppoa.