Case managerin tehtävän jalkauttaminen Vaasan keskussairaalan päivystykseen
Hannelin, Eeva-Kaisa (2020)
Hannelin, Eeva-Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711888
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli kuvata case managerin työtä osana moniammatillista tiimiä päivystyksessä. Kehittämistyön tarkoituksena oli myös aivoriihen avulla yhdessä case manager-tiimin kanssa hahmotella, miten case managerin työ saataisiin tehtyä tunnetummaksi päivystyksen hoitohenkilökunnalle. Kehittämistehtävän tavoitteena oli parantaa case managerin toiminnasta hyötyvien potilaiden tavoittamista.
Tämän kehittämistehtävän tavoitteena oli kehittää case managerin tehtävänkuvaa ja luoda case manager-toimintamallia päivystykseen. Tavoitteena oli tehdä case managerin työ tunnetummaksi päivystyksessä ja tämän avulla tavoittaa kaikki apua tarvitsevat potilaat. Case manager –toiminnan edellytys on, että hoitohenkilökunta tunnistaa päivystyksen potilaista ne, jotka tarvitsevat case managerin apua ja ohjaa heidät case managerin avun piiriin.
Kehittämistehtävässä noudatettiin tutkimuksellista kehittämistoimintaa. Työ eteni Foresight frameworkin mukaisesti. Hoitohenkilökunnalle tehtiin tutkimus case managerin työstä ja potilaista. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että osalle hoitohenkilökuntaa case manager –toiminta on vierasta. Tutkimusten tulosten perusteella järjestettiin aivoriihi, jossa pohdittiin, miten tehdä toiminnasta tunnetumpi päivystyksessä.
Aivoriihestä nousseiden kehittämisideoiden pohjalta luotiin digitaalinen pitchaus päivystyksen hoitohenkilökunnalle. Digitaaliseen muotoon päädyttiin vallitsevan poikkeustilan vuoksi. Jatkossa lähdetään myös jatkamaan muitakin aivoriihestä nousseita kehittämisideoita.
Tällä kehittämistyöllä jalkautettiin case manager –toimintaa päivystykseen sekä kehitettiin sitä toimivammaksi.
Tämän kehittämistehtävän tavoitteena oli kehittää case managerin tehtävänkuvaa ja luoda case manager-toimintamallia päivystykseen. Tavoitteena oli tehdä case managerin työ tunnetummaksi päivystyksessä ja tämän avulla tavoittaa kaikki apua tarvitsevat potilaat. Case manager –toiminnan edellytys on, että hoitohenkilökunta tunnistaa päivystyksen potilaista ne, jotka tarvitsevat case managerin apua ja ohjaa heidät case managerin avun piiriin.
Kehittämistehtävässä noudatettiin tutkimuksellista kehittämistoimintaa. Työ eteni Foresight frameworkin mukaisesti. Hoitohenkilökunnalle tehtiin tutkimus case managerin työstä ja potilaista. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että osalle hoitohenkilökuntaa case manager –toiminta on vierasta. Tutkimusten tulosten perusteella järjestettiin aivoriihi, jossa pohdittiin, miten tehdä toiminnasta tunnetumpi päivystyksessä.
Aivoriihestä nousseiden kehittämisideoiden pohjalta luotiin digitaalinen pitchaus päivystyksen hoitohenkilökunnalle. Digitaaliseen muotoon päädyttiin vallitsevan poikkeustilan vuoksi. Jatkossa lähdetään myös jatkamaan muitakin aivoriihestä nousseita kehittämisideoita.
Tällä kehittämistyöllä jalkautettiin case manager –toimintaa päivystykseen sekä kehitettiin sitä toimivammaksi.