Toimiiko Tolokku-toiminta?
Korhonen, Elina; Leiviskä, Jinna (2020)
Korhonen, Elina
Leiviskä, Jinna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051711859
Tiivistelmä
Tolokku-toiminta on Sotkamossa toimiva nuorille järjestettävä ennaltaehkäisevän päihdetyön toimintamalli.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Tolokku-toiminnan järjestäjien kokemuksia toiminnan tavoitteiden saavuttamisesta. Opinnäytetyömme tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle tietoa hankkeen toimivuudesta, jonka avulla he voivat kehittää Tolokku-toimintaa. Tutkimuskysymyksinä oli: Millaisia kokemuksia järjestäjillä on Tolokku-toiminnan ennaltaehkäisevästä vaikutuksesta nuoriin? Miten Tolokku-toimintaa voitaisiin kehittää järjestäjien mielestä?
Opinnäytetyömme toimeksiantajana oli Sotkamon kunnan nuorisotoimi sekä Sotkamon seurakunnan nuorisotyö, joiden tehtävänä on vastata kunnassa tapahtuvasta nuorityöstä nuorisotyölain mukaan. Nuorisotoimen suurimpana tavoitteena on tukea nuorten mahdollisuuksia hallita eri elämäntilanteita. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluja järjestettiin yhteensä neljä kappaletta. Haastattelut toteutettiin Tolokku-toiminnan järjestäjille. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Tämän opinnäytetyön tutkimustuloksista voimme todeta johtopäätöksinä, että teemapäivien jälkeen nuoret uskaltavat paremmin tulla juttelemaan ja ilmaisemaan huolensa kaverin päihteiden käytöstä. Toiminta vaikuttaa positiivisesti nuorten itsetunnon kehittymiseen, onnistumisen tunne päivien aikana lisää itsetuntoa. Nettikäyttäytymisestä puhuminen koetaan tärkeäksi, mutta valistuksen vaikututtavuutta on järjestäjien kokemuksen mukaan vaikea arvioida. Päihdekäyttäytymisen eroja kiusaajan ja kiusatun välillä on nykyään hankala arvioida. Kaveriporukalla on suurin vaikutus nuoren valinnoissa päihteiden käytön suhteen. Nykynuoret tietävät päihteistä paljon, mutta tiedon aitoutta on vaikea määritellä. Toiminnalla pyritään opettamaan oikean tiedon suodattamista sekä ohjaamaan nuoria oikean tiedon lähteille. Nuorille pyritään luomaan ajatus siitä, mikä on turvallista ja milloin. Ryhmäytymistä helpottaa se, että nuoret ovat jo kertaalleen aiemmin nähneet.
Toiminnan kehittämisessä tulisi ottaa huomioon ajankohtaisuus, toiminnallisuus ja konkreettisuus esitettävissä asioissa. Vanhempien osallistamista toimintaan toivotaan. Uusiksi asioiksi esitetään seksuaalisuutta, väkivaltaisuutta, yksinäisyyttä sekä pelaamista ja riippuvuuksia. Mahdollisen isomman muutoksen suunnittelemista toiminnassa ehdotetaan.
Opinnäytetyöstä nousi jatkotutkimusaiheiksi seuraavat: Tolokku-toiminnan ennaltaehkäisevä vaikutus nuorten näkökulmasta, koulun henkilökunnan näkökulmasta tai vanhempien näkökulmasta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Tolokku-toiminnan järjestäjien kokemuksia toiminnan tavoitteiden saavuttamisesta. Opinnäytetyömme tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle tietoa hankkeen toimivuudesta, jonka avulla he voivat kehittää Tolokku-toimintaa. Tutkimuskysymyksinä oli: Millaisia kokemuksia järjestäjillä on Tolokku-toiminnan ennaltaehkäisevästä vaikutuksesta nuoriin? Miten Tolokku-toimintaa voitaisiin kehittää järjestäjien mielestä?
Opinnäytetyömme toimeksiantajana oli Sotkamon kunnan nuorisotoimi sekä Sotkamon seurakunnan nuorisotyö, joiden tehtävänä on vastata kunnassa tapahtuvasta nuorityöstä nuorisotyölain mukaan. Nuorisotoimen suurimpana tavoitteena on tukea nuorten mahdollisuuksia hallita eri elämäntilanteita. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastatteluja järjestettiin yhteensä neljä kappaletta. Haastattelut toteutettiin Tolokku-toiminnan järjestäjille. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Tämän opinnäytetyön tutkimustuloksista voimme todeta johtopäätöksinä, että teemapäivien jälkeen nuoret uskaltavat paremmin tulla juttelemaan ja ilmaisemaan huolensa kaverin päihteiden käytöstä. Toiminta vaikuttaa positiivisesti nuorten itsetunnon kehittymiseen, onnistumisen tunne päivien aikana lisää itsetuntoa. Nettikäyttäytymisestä puhuminen koetaan tärkeäksi, mutta valistuksen vaikututtavuutta on järjestäjien kokemuksen mukaan vaikea arvioida. Päihdekäyttäytymisen eroja kiusaajan ja kiusatun välillä on nykyään hankala arvioida. Kaveriporukalla on suurin vaikutus nuoren valinnoissa päihteiden käytön suhteen. Nykynuoret tietävät päihteistä paljon, mutta tiedon aitoutta on vaikea määritellä. Toiminnalla pyritään opettamaan oikean tiedon suodattamista sekä ohjaamaan nuoria oikean tiedon lähteille. Nuorille pyritään luomaan ajatus siitä, mikä on turvallista ja milloin. Ryhmäytymistä helpottaa se, että nuoret ovat jo kertaalleen aiemmin nähneet.
Toiminnan kehittämisessä tulisi ottaa huomioon ajankohtaisuus, toiminnallisuus ja konkreettisuus esitettävissä asioissa. Vanhempien osallistamista toimintaan toivotaan. Uusiksi asioiksi esitetään seksuaalisuutta, väkivaltaisuutta, yksinäisyyttä sekä pelaamista ja riippuvuuksia. Mahdollisen isomman muutoksen suunnittelemista toiminnassa ehdotetaan.
Opinnäytetyöstä nousi jatkotutkimusaiheiksi seuraavat: Tolokku-toiminnan ennaltaehkäisevä vaikutus nuorten näkökulmasta, koulun henkilökunnan näkökulmasta tai vanhempien näkökulmasta.