Pienten korjaustöiden hallinnan kehitys
Savela, Iida (2020)
Savela, Iida
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051611810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051611810
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli pienten korjaustöiden hallinnan kehitys. Työn tavoitteena oli tuottaa Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran korjausrakentamisen yksikölle nykytilaselvitys tämänhetkisestä toimintatavasta kokoluokaltaan pienempien korjaustöiden osalta, sekä kehittämistarpeiden selvitys, jossa keskityttiin nykytilaselvityksessä ilmenneiden kehityskohtien ja kehitysideoiden löytämiseen. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä, haastatteluita, yrityksen aikaisemin teettämiä tutkimuksia sekä kirjallisuus- ja internetlähteitä.
Työ toteutettiin suorittamalla kysely Staran korjausrakentamisen yksikön työnjohtajille ja projektipäälliköille sekä haastattelemalla teknisiä isännöitsijöitä ja kohteiden käyttäjien edustajia. Vastauksien perusteella koottiin nykytilaselvitykset, joista löydettiin sekä yritystä, että koko arvoketjua hyödyttäviä kehittämiskohtia. Kehitysideoilla pyrittiin antamaan yritykselle ehdotuksia toiminnan kehittämiseen.
Tutkimuksessa selvisi, että kehitystä tarvittiin tiedottamiseen, korjaustöiden lähtötietoihin, yhtenäisempään toimintatapaan sekä viestintään. Yrityksellä tai muilla tutkimukseen osallistuneilla tahoilla ei ollut yhtenäistä toimintamallia, jolla pienten korjaus- ja keikkatöiden ilmoittaminen ja välittäminen suoritettiin. Tämä aiheutti töihin turhaa hukkaa sekä epäselvyyksiä varsinkin tiedonkulussa. Pääasiassa pienten korjaustöiden prosessiin osallistuvat olivat kuitenkin tyytyväisiä yrityksen toimintaan ja tämänhetkiseen toimintatapaan.
Työ toteutettiin suorittamalla kysely Staran korjausrakentamisen yksikön työnjohtajille ja projektipäälliköille sekä haastattelemalla teknisiä isännöitsijöitä ja kohteiden käyttäjien edustajia. Vastauksien perusteella koottiin nykytilaselvitykset, joista löydettiin sekä yritystä, että koko arvoketjua hyödyttäviä kehittämiskohtia. Kehitysideoilla pyrittiin antamaan yritykselle ehdotuksia toiminnan kehittämiseen.
Tutkimuksessa selvisi, että kehitystä tarvittiin tiedottamiseen, korjaustöiden lähtötietoihin, yhtenäisempään toimintatapaan sekä viestintään. Yrityksellä tai muilla tutkimukseen osallistuneilla tahoilla ei ollut yhtenäistä toimintamallia, jolla pienten korjaus- ja keikkatöiden ilmoittaminen ja välittäminen suoritettiin. Tämä aiheutti töihin turhaa hukkaa sekä epäselvyyksiä varsinkin tiedonkulussa. Pääasiassa pienten korjaustöiden prosessiin osallistuvat olivat kuitenkin tyytyväisiä yrityksen toimintaan ja tämänhetkiseen toimintatapaan.