IFRS 16 vaikutus lentoyhtiöiden kassavirtaperusteiseen arvoon
Malviluoto, Davina (2020)
Malviluoto, Davina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051611807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051611807
Tiivistelmä
Teoriaosuudessa esitellään ensin yleisimmät yrityksen arvonmääritysmallit: osinkoperusteinen malli, kassavirtaperusteinen malli, sekä lisäarvomalli. Lisäksi käydään läpi yksittäiset tunnusluvut, joita myös käytetään yrityksen arvonmääritykseen. Lopuksi pohditaan IFRS-tilinpäätösnormiston vaikutusta yrityksen arvonmääritykseen.
Aikaisemman kirjanpitokäytännön mukaan leasingsopimukset jaettiin kahteen luokkaan: rahoitusleasingsopimuksiin ja operatiivisiin leasingsopimuksiin. Ainoastaan rahoitusleasingsopimukset esitettiin yrityksen taseessa varoina ja velkoina. 1.1.2019 astui voimaan nykyinen IFRS 16-standardi, joka muutti leasingsopimusten kirjanpitokäsittelyn. Standardiuudistus poisti leasingsopimusten kahtiajaon ja toi valtaosan taseen ulkopuolelle jätetyistä leasingsopimuksista näkyviin yritysten taseisiin. Se toi myös muutoksia tuloslaskelmaan. Standardiuudistuksen tavoitteena oli tuoda laatua ja läpinäkyvyyttä tilinpäätösinformaatioon.
Leasingrahoituksen suosio on kasvanut tasaisesti sekä Suomessa että maailmalla. Erityisen suosittua se on ilmailualla, sillä lentokoneen omistaminen sitoo merkittävän määrän lentoyhtiön pääomaa. Leasing on tuonut lentoyhtiöille vaihtoehtoisen pääomaa sitomattoman rahoitusmuodon investoinneilleen. Tämän vuoksi tutkimukseen valittiin juuri lentoyhtiöt, kun haluttiin selvittää IFRS 16- standardin vaikutus yritysten kassavirtaperusteiseen arvoon.
Standardiuudistuksen vaikutusta lentoyhtiöiden kassavirtaperusteiseen arvoon tutkittiin laskemalla viiden eurooppalaisen lentoyhtiön kassavirtaperusteinen arvo vuoden 2018 tilipäätöksestä. Tämän jälkeen tilinpäätös oikaistiin IFRS 16-standardin mukaiseksi ja kassavirtaperusteinen arvo laskettiin uudelleen.
Tutkimuksen perusteella standardiuudistus näyttäisi kasvattavan lentoyhtiöiden kassavirtaperusteista arvoa. Täysin yksiselitteinen tulos ei kuitenkaan ole, sillä laskelmia tehdessä täytyi informaation puutteessa tyytyä käyttämään tiettyjä oletuksia ja yleistyksiä. Lisätutkimuksia tarvitaan, jotta nähtäisiin, onko kassavirtaperusteinen arvonkasvu todellinen.
Aikaisemman kirjanpitokäytännön mukaan leasingsopimukset jaettiin kahteen luokkaan: rahoitusleasingsopimuksiin ja operatiivisiin leasingsopimuksiin. Ainoastaan rahoitusleasingsopimukset esitettiin yrityksen taseessa varoina ja velkoina. 1.1.2019 astui voimaan nykyinen IFRS 16-standardi, joka muutti leasingsopimusten kirjanpitokäsittelyn. Standardiuudistus poisti leasingsopimusten kahtiajaon ja toi valtaosan taseen ulkopuolelle jätetyistä leasingsopimuksista näkyviin yritysten taseisiin. Se toi myös muutoksia tuloslaskelmaan. Standardiuudistuksen tavoitteena oli tuoda laatua ja läpinäkyvyyttä tilinpäätösinformaatioon.
Leasingrahoituksen suosio on kasvanut tasaisesti sekä Suomessa että maailmalla. Erityisen suosittua se on ilmailualla, sillä lentokoneen omistaminen sitoo merkittävän määrän lentoyhtiön pääomaa. Leasing on tuonut lentoyhtiöille vaihtoehtoisen pääomaa sitomattoman rahoitusmuodon investoinneilleen. Tämän vuoksi tutkimukseen valittiin juuri lentoyhtiöt, kun haluttiin selvittää IFRS 16- standardin vaikutus yritysten kassavirtaperusteiseen arvoon.
Standardiuudistuksen vaikutusta lentoyhtiöiden kassavirtaperusteiseen arvoon tutkittiin laskemalla viiden eurooppalaisen lentoyhtiön kassavirtaperusteinen arvo vuoden 2018 tilipäätöksestä. Tämän jälkeen tilinpäätös oikaistiin IFRS 16-standardin mukaiseksi ja kassavirtaperusteinen arvo laskettiin uudelleen.
Tutkimuksen perusteella standardiuudistus näyttäisi kasvattavan lentoyhtiöiden kassavirtaperusteista arvoa. Täysin yksiselitteinen tulos ei kuitenkaan ole, sillä laskelmia tehdessä täytyi informaation puutteessa tyytyä käyttämään tiettyjä oletuksia ja yleistyksiä. Lisätutkimuksia tarvitaan, jotta nähtäisiin, onko kassavirtaperusteinen arvonkasvu todellinen.