Yrityksen tai yhteisön motiivi tukea urheiluseuraa
Saarela, Jaakko (2020)
Saarela, Jaakko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511625
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää lappeenrantalaisen pesäpalloseuran yhteistyö-kumppaneiden motiiveja, miksi seura on valittu yhteistyökumppaniksi. Seuralla on yhteistyökumppaneita lähes 300 ja heidän motiivinsa voi olla yhteiskuntavastuullisuutta tai markkinointiyhteistyötä. Yhteistyökumppaneilta selvitettiin, voidaanko tukea saada lisää ja mitä yhteistyökumppanuudelta halutaan. Vastaako brändi ja näkyvyys yhteistyökumppaneiden tavoitteita?
Tutkimuksessa on käytetty menetelmätriangulaatiota ja teoreettisessa viitekehyksessä on käytetty alan kirjallisuutta. Määrällisenä tutkimusmenetelmänä on käytetty verkkokyselyä ja analysointi on tapahtunut tilastollisin menetelmin. Laadullinen tutkimus suoritettiin teema-haastatteluna, tutkimuksen kohteena oli seuran toiminnanjohtaja ja kaksi toimihenkilöä. Teemahaastattelut analysoitiin sisällönanalyysinä.
Tutkimuksessa saatiin selville, että yhteistyökumppaneista 30% tukee seuraa yhteiskunta-vastuun vuoksi. Lähes 80% ei halua lisätä yhteistyötä seuran kanssa, lisääntyvä yhteistyö haluttiin kohdentaa lasten- ja nuortentoimintaa. Vastaajista 79% piti seuran tarjoamaa näkyvyyttä hyvänä niin, että seura tarjoaa hyvän kanavan yhteistyölle. Yhteistyökumppaneiden tavoitteisiin päästään lisäämällä sisältöä sosiaaliseen mediaan ja järjestämällä lisää tapahtumia.
Tutkimustulokset kertovat yhteiskuntavastuun olevan vain osittain syy yhteistyökumppanuuteen. Opinnäytetyö antaa toimeksiantajalle vastaukset tutkimusongelmaan ja mahdollisuuden kehittää varainhankintaa vastaamaan yhteistyökumppaneiden odotuksia.
Tutkimuksessa on käytetty menetelmätriangulaatiota ja teoreettisessa viitekehyksessä on käytetty alan kirjallisuutta. Määrällisenä tutkimusmenetelmänä on käytetty verkkokyselyä ja analysointi on tapahtunut tilastollisin menetelmin. Laadullinen tutkimus suoritettiin teema-haastatteluna, tutkimuksen kohteena oli seuran toiminnanjohtaja ja kaksi toimihenkilöä. Teemahaastattelut analysoitiin sisällönanalyysinä.
Tutkimuksessa saatiin selville, että yhteistyökumppaneista 30% tukee seuraa yhteiskunta-vastuun vuoksi. Lähes 80% ei halua lisätä yhteistyötä seuran kanssa, lisääntyvä yhteistyö haluttiin kohdentaa lasten- ja nuortentoimintaa. Vastaajista 79% piti seuran tarjoamaa näkyvyyttä hyvänä niin, että seura tarjoaa hyvän kanavan yhteistyölle. Yhteistyökumppaneiden tavoitteisiin päästään lisäämällä sisältöä sosiaaliseen mediaan ja järjestämällä lisää tapahtumia.
Tutkimustulokset kertovat yhteiskuntavastuun olevan vain osittain syy yhteistyökumppanuuteen. Opinnäytetyö antaa toimeksiantajalle vastaukset tutkimusongelmaan ja mahdollisuuden kehittää varainhankintaa vastaamaan yhteistyökumppaneiden odotuksia.