Ninetyfive50 - Conclusions, EP:n työstö- ja julkaisuvaiheet
Pommelin, Aki (2020)
Pommelin, Aki
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020051511598
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on raportti Ninetyfive50 -metallibändini ’Conclusions’-EP:n työstö- ja julkaisuvaiheista vuonna 2019. Työni keskeinen tutkimuskysymys on, millaisia eri vaiheita ja haasteita omakustanteisen heavy metal -tallenteen tuotantoon ja julkaisuun liittyy. Kuvaan tekstissäni, miten Ninetyfive50 toteutti nämä työvaiheet EP:nsä tuotannossa. Samalla arvioin työvaiheiden onnistumista ja mahdollisia kehityskohteita. Erityisenä tarkkailun kohteena on julkaisuvaiheen onnistuminen. Pyrin tutkimukseni ’sivutuotteena’ luomaan samalla katsauksen pienen metallibändin arkeen nykypäivän Suomessa. Avaan työssäni myös auttavasti heavyn ja metallimusiikin genrekäsitteistöä yleisellä tasolla.
Opinnäytetyöni tiedonkeruun selkärankana toimii pitämäni bändipäiväkirja, johon olen yhtyeen jäsenenä kirjannut Ninetyfive50:n kaiken toiminnan yhden kalenterivuoden ajalta. Päiväkirja kattaa 20.3.2019 – 20.3.2020 ajanjakson ja olen tehnyt siihen merkintöjä aina päivän tarkkuudella. Metallimusiikin tyylikuvauksessani olen hyödyntänyt erityisesti heavydokumentaristi Sam Dunnin tulkintoja, joita hän esittelee Metal Evolution-dokumenttisarjassaan.
’Conclusions’-EP:n raportoituihin työvaiheisiin lukeutuivat esituotantovaihe, äänitysprosessi, musiikkivideoiden teko, sekä erinäiset julkaisuvaiheet. Koska Ninetyfive50:n toiminta on omavaraista, tuli jokaisen työvaiheen käyttöresurssit optimoida. Näin ollen kaikki yhtyeelle hyödylliset kontaktit kartoitettiin tarkasti. Tärkeää visuaalista avustusta saimme etenkin musiikkivideoiden kuvauksessa, leikkauksessa, valosuunnittelussa ja EP:n kansitaiteen laatimisessa. Jo levyn suunnitteluvaiheessa yhtyeelle oli selvää, että uuden materiaalin julkaisussa haluttiin onnistua vuoden 2017 ’Mastermind’-debyyttiä paremmin. ’Mastermind’ oli aikoinaan julkaistu ilman single- tai musiikkivideolohkaisuja, minkä lisäksi Spotifyn kuuntelukertoja kerryttävät soittolistat jäivät tavoittamatta. Niinpä ’Conclusions’:n julkaisun onnistumisen mittarit peilattiin pitkälti suoraan sen edeltäjään. Uudelta EP:ltä julkaistiin porrastetusti kaksi singleä musiikkivideoineen, minkä myötä saimme peräti kolme kappaletta nostettua erikseen eri soittolistoille Spotifyssa. Päiväkirjani päättyessä 20.3.2020 EP:n kappaleet olivat keränneet muutamassa kuukaudessa Spotifyssa yhteensä yli 160 000 kuuntelua ja Ninetyfive50:n kuuntelijoiden määrä kuukautta kohden oli kivunnut yli 15 tuhanteen.
Tässä suhteessa ’Conclusions’ oli kokonaisuudessaan Ninetyfive50:lle onnistunut ja bändin profiilia nostattanut julkaisu. Myöhemmin nähtäväksi kuitenkin jää, millainen vaikutus tällä on suuremmille keikkalavoille tähtäävän yhtyeemme lähitulevaisuuteen.
Opinnäytetyöni tiedonkeruun selkärankana toimii pitämäni bändipäiväkirja, johon olen yhtyeen jäsenenä kirjannut Ninetyfive50:n kaiken toiminnan yhden kalenterivuoden ajalta. Päiväkirja kattaa 20.3.2019 – 20.3.2020 ajanjakson ja olen tehnyt siihen merkintöjä aina päivän tarkkuudella. Metallimusiikin tyylikuvauksessani olen hyödyntänyt erityisesti heavydokumentaristi Sam Dunnin tulkintoja, joita hän esittelee Metal Evolution-dokumenttisarjassaan.
’Conclusions’-EP:n raportoituihin työvaiheisiin lukeutuivat esituotantovaihe, äänitysprosessi, musiikkivideoiden teko, sekä erinäiset julkaisuvaiheet. Koska Ninetyfive50:n toiminta on omavaraista, tuli jokaisen työvaiheen käyttöresurssit optimoida. Näin ollen kaikki yhtyeelle hyödylliset kontaktit kartoitettiin tarkasti. Tärkeää visuaalista avustusta saimme etenkin musiikkivideoiden kuvauksessa, leikkauksessa, valosuunnittelussa ja EP:n kansitaiteen laatimisessa. Jo levyn suunnitteluvaiheessa yhtyeelle oli selvää, että uuden materiaalin julkaisussa haluttiin onnistua vuoden 2017 ’Mastermind’-debyyttiä paremmin. ’Mastermind’ oli aikoinaan julkaistu ilman single- tai musiikkivideolohkaisuja, minkä lisäksi Spotifyn kuuntelukertoja kerryttävät soittolistat jäivät tavoittamatta. Niinpä ’Conclusions’:n julkaisun onnistumisen mittarit peilattiin pitkälti suoraan sen edeltäjään. Uudelta EP:ltä julkaistiin porrastetusti kaksi singleä musiikkivideoineen, minkä myötä saimme peräti kolme kappaletta nostettua erikseen eri soittolistoille Spotifyssa. Päiväkirjani päättyessä 20.3.2020 EP:n kappaleet olivat keränneet muutamassa kuukaudessa Spotifyssa yhteensä yli 160 000 kuuntelua ja Ninetyfive50:n kuuntelijoiden määrä kuukautta kohden oli kivunnut yli 15 tuhanteen.
Tässä suhteessa ’Conclusions’ oli kokonaisuudessaan Ninetyfive50:lle onnistunut ja bändin profiilia nostattanut julkaisu. Myöhemmin nähtäväksi kuitenkin jää, millainen vaikutus tällä on suuremmille keikkalavoille tähtäävän yhtyeemme lähitulevaisuuteen.